Algemeen

10 TIPS OM GOEDE WEBSITETEKSTEN TE SCHRIJVEN2 min lezen

By 5 maart 2020 No Comments

Websiteteksten lees je anders dan tijdschrift, krant of boek. Vluchtig scant een bezoeker je site om te bepalen of hij er kan vinden wat hij zoekt. Dat zie je terug in een eye-tracking onderzoek, waarmee je gerichte informatie krijgt over het kijkgedrag van websitebezoekers.

De eerste indruk telt

Foto’s en ander beeldmateriaal trekken als eerste de aandacht. Daarna kijken mensen naar de kop, de intro en tussenkopjes. De daadwerkelijke tekst wordt vaak als laatste gelezen of gescand. Het is dus heel belangrijk om meteen de aandacht van de bezoeker vast te houden.

Begin met de conclusie

Op internet beoordelen bezoekers snel of iets de moeite waard is om te lezen. Begin daarom met het belangrijkste onderdeel: de conclusie. Werk die vervolgens uit. Op deze manier kan de lezer in één oogopslag bepalen of de webpagina de informatie bevat die hij zoekt.

Direct aanspreken

Spreek je bezoekers op een directe manier aan: met ‘u’, ‘jij’ of ‘jullie’. Echter, wees niet te amicaal in je manier van schrijven. Blijf correct.

Gebruik witregels

Gebruik steeds witregels om twee alinea’s van elkaar te scheiden. Daardoor wordt de tekst

Gebruik aantrekkelijke koppen en opsommingen

Koppen moeten aantrekkelijk zijn en de inhoud van de tekst dekken. Ook houden websitebezoekers van opsommingen omdat deze snel duidelijk maken waar de pagina over gaat.

Maak veel gebruik van koppen en subkoppen. Geef ze extra nadruk door ze bijvoorbeeld groter of vetter te maken dan de rest van de tekst, of door ze een andere kleur te geven.

Kort en duidelijk

Maak je tekst zo kort en duidelijk mogelijk. Vermijd vakjargon en ingewikkelde woorden. Bedenk goed voor wie de informatie bedoeld is. Houd het eenvoudig en duidelijk.

Gebruik geen afkortingen.

Gebruik als het kan geen afkortingen. Niet iedereen weet wat ze betekenen.

Schrijf actief

Een actieve zin heeft een duidelijk onderwerp. Vermijd woorden als ‘worden’ en ‘zullen’  of ‘er’ waardoor de tekst passief wordt. Dus: ‘vraag meer informatie aan bij …’

Getallen

Zet getallen in cijfers. Ze springen eruit en maken het je bezoeker gemakkelijker je tekst te scannen.

Niet te commercieel

Maak je website niet te commercieel. Geef daarom ook feitelijke informatie. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers een hekel hebben aan te commerciële teksten. Hoe objectiever je overkomt, hoe beter.

 

Vind je het toch nog lastig om goede websiteteksten te schrijven. Het team van Modual bouwt websites en schrijft, indien gewenst, ook alle teksten. En dat voor maar €495! Meer informatie? Klik hier >>

Leave a Reply