Algemeen

3 tips voor het MKB in strijd tegen grote ketens1 min lezen

By 22 februari 2019 No Comments

Het MKB in de retail doet het steeds beter. 2019 zal het jaar worden waarin kleine en lokale e-commerce-bedrijven, dankzij klantenbinding en persoonlijkere service de bovenhand zullen krijgen. In 2018 is deze verschuiving al zichtbaar geweest.

Waardoor?

Er is gebleken dat kleinere retailers uit eigen land het, ten opzichte van grote internationale merken, goed doen. 26 procent van de consumenten heeft een voorkeur voor kleine, gespecialiseerde lokale winkels en 64 procent voor gevestigde Nederlandse merken. De kleinere ondernemingen worden steeds sterker door een gerichter aanbod, betere service en diverse betaalmogelijkheden.

Wat wil de consument

Door technologie kunnen MKB’ers zich tegenwoordig op de internationale markt begeven, waar zij zich in aanbod, kwaliteit en service onderscheiden. De consument is niet meer álleen op zoek naar lage prijzen en goede kwaliteit, naast deze factoren willen zij ook persoonlijke service.

Internationaal meedoen als MKB’er?

Wil jij als MKB’er ook stappen gaan maken op de nationale en internationale e-commerce-markt, lees dan de volgende tips:

Tip 1:

Wees op de hoogte van de wet- en regelgeving die op je bedrijf van toepassing is. In september 2019 gaat bijvoorbeeld in Europa de Strong Customer Authentication van start om de veiligheid van online transacties te verbeteren. Zorg dat je hier klaar voor bent.

Tip 2:

Let op de “piekverkoopdagen” zoals Kerstmis, Sinterklaas en Black Friday. Dit zijn dé dagen om je bereik uit te breiden. Consumenten twijfelen op dit soort momenten over de echtheid van de aanbiedingen van grote ketens en dan vooral meer waarde hechten aan authenticiteit, betere klantenservice en uniekheid. “

Tip 3:

Zorg dat je website ook goed op mobiele apparaten werkt, de consument van nu doet bijna alles op de smartphone. Consumenten zullen niet snel verder shoppen als de mobiele versie van je website bijna niet werkt.

Leave a Reply