Algemeen

Aanpassing jeugdloon biedt ook kansen voor ondernemers2 min lezen

Door: 25 april 2016 Geen Reacties

Ik hoorde afgelopen week alleen maar juichverhalen over de aanpassing van het minimum jeugdloon. Het is ook niet niks: jongeren van 21 jaar gaan er 38 procent op vooruit, 22-jarigen liefst 18 procent. Ook de categorieën daaronder gaan er ruim 10 procent op vooruit.

Het enige dat ik NIET hoorde, was een tegengeluid van de mensen die het allemaal moeten gaan betalen: de ondernemers. Want uiteindelijk deelt minister Asscher een sigaar uit die niet uit zijn eigen doos komt.

Alleen al in de detailhandel, een branche bij uitstek die het extreem zwaar heeft, werken al ruim 200.000 jongeren onder de 23 jaar. Dunne marges gaan nóg dunner worden door hogere loonlasten.
In De Telegraaf verscheen vorige week een kort artikeltje over Detailhandel Nederland die compensatie vraagt voor de gestegen lasten. Het lijkt me echter niet realistisch dat dat gaat gebeuren.

Maar: dát er iets gaat gebeuren staat vast. En ik vraag me af of die jongeren daar per definitie blij van gaan worden.

Want we weten allemaal dat ondernemers, ik neem bijvoorbeeld de horeca, graag jongeren aannemen, mede omdat die nu eenmaal een stuk minder kosten. Nu dat verschil echter wegvalt, raakt deze categorie dus óók hun concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt kwijt. Als ondernemer kies je nu dus misschien opeens tóch die wat oudere en meer ervaren kracht, als die per slot van rekening tegenwoordig hetzelfde kost.

Kortom, nu jongeren vanaf 21 jaar hetzelfde kosten als ouderen, zullen ondernemers ook veel kritischer zijn. Want waarom zou je een onervaren kracht aannemen als je (letterlijk) voor hetzelfde geld een ervaren kracht kan krijgen?

Ondernemers gaan meer betalen voor personeel, maar kunnen ook nog kritischer gaan zijn. De aanpassing van het minimum jeugdloon zal ook, en misschien vooral, de concurrentiepositie van oudere werknemers versterken.

“Ieder nadeel heb z’n voordeel” zei Johan Cruyff, en dat geldt hier ook. Hoe dan ook, wij ondernemers betalen de rekening, en we zullen er het beste van moeten maken. Dat komt goed uit, daar zijn we goed in, want precies dat maakt ons ondernemers!

Hartelijke groet,

Adrienne van Veen