Algemeen

Administratie, maak het jezelf makkelijk2 min lezen

By 21 november 2019 No Comments

Schuif jij de administratie ook altijd voor je uit omdat je het de minst leuke taak vindt, of omdat je er misschien minder goed in bent dan je had gehoopt? Wij snappen het. Maar door goed met je boekhouder of accountant samen te werken, kun je jezelf kosten, energie én ergernissen besparen!

Zorg voor online boekhouding

Altijd maar die Excel-lijsten bijwerken, alles handmatig inboeken, vierkante ogen, je kent het vast wel. Bespaar je zelf de moeite en hoofdpijn, want wist jij dat je je zakelijke rekening kunt koppelen aan een online boekhoudprogramma? Dit zorgt er voor dat het je minder tijd (en dus geld) kost én dat er minder fouten gemaakt kunnen worden.

Bonnetjes, bonnetjes, bonnetjes…

Zorg ervoor dat als je een afspraak met een klant op locatie hebt, je de onkosten voor de reis of je lunch onderweg goed bijhoudt. Hier kun je een app voor installeren, een foto van de bon maken en in je online boekhoudprogramma gelijk verwerken. Wat betreft tanken, rijd je zakelijk? Tank dan met je brandstofpas dan krijg je hier maandelijks een overzicht van. Rijd je niet zakelijk, declareer dan 19 cent per kilometer (zonder BTW).

Salaris overmaken

Volgens de wet mag het salaris van je werknemers alleen overgemaakt worden op hun eigen bankrekening, dus niet op een bankrekening die op naam staat van een ander. Ook moet het bedrag wat aan salaris wordt gestort gelijk zijn aan het bedrag wat op de loonstrook staat. Doe dit via een SEPA-bestand (één of meerdere posten die bestaan uit zakelijke betalingen of incasso-opdrachten van dezelfde opdrachtgever). Zo voorkom je fouten in de nettosalarisadministratie.

Voorschotten via salaris

Wil een werknemer een voorschot? Doe dit dan niet apart, maar laat dit via het salaris lopen. Ook als het om een vast voorschot gaat. Dan heb je de kosten hiervoor vooruitbetaal. Het vaste voorschot verreken je alleen bij uit diensttreding.

DGA’s zijn werknemers

DGA’s van een BV, zijn werknemers. Voor hen geldt dus hetzelfde als voor andere werknemers als het om declaraties of salaris gaat.

Leningen, leg het vast!

Heeft een van je werknemers of DGA een lening nodig? Maak dan niet zomaar een bedrag over als lening. Zorg dat er een overeenkomst is met afspraken over het aflossen en de rente.

Zakelijk is zakelijk

Zorg dat je privé kosten niet via de zakelijke bankrekening verlopen. Ook niet als de kosten, zoals bij veel ZZP’ers, maar deels zakelijk te boeken zijn.

Nog meer bonnetjes

Zorg dat je altijd de inkoopfacturen of bonnen goed bijhoudt. Doe je dit niet, dan kan dit grote vraagtekens opleveren in je boekhouding. Alle afschrijvingen waar geen factuur of bon bijgevoegd is kan je boekhouder of accountant helaas niet verwerken. Wat dus inhoudt dat de BTW niet terug gevraagd kan worden. Hier loop je dus geld mis! En natuurlijk het feit dat door de missende bonnen en facturen de boekhouding niet klop.

Heb je nog geen online boekhouding of wil je meer informatie over de mogelijkheden? Kijk dan hier.

Leave a Reply