Algemeen

Adventskalenders als positief marketingconcept1 min lezen

Door: 15 december 2016 Geen Reacties

De mogelijkheden van de adventskalender zijn ontdekt. ‘Alternatieve’ adventskalenders veroveren in rap tempo ons land. Ze zijn niet meer traditioneel gevuld met chocolade. Steeds vaker zie je adventskalenders met bijvoorbeeld speelgoed, cosmetica of muesli. Daarmee zijn adventskalenders niet meer specifiek alleen voor kinderen, maar ook voor een ouder publiek.

“Lego en Playmobil hebben al enkele jaren adventskalenders waarbij een kind iedereen dag een klein stuk speelgoed krijgt. Nu zijn er ook kalenders met cosmeticaproducten. Vooral dit jaar zijn de adventskalenders niet aan te slepen in Nederland. Ook winkels als Rituals en luxe merken als Jo Malone verkopen ze,” aldus Debbie Zwiers, eigenaresse en hoofdredactrice van Beautyscene.nl

Adventskalenders stammen uit het begin van de twintigste eeuw. Het principe was dat je gedurende de adventsperiode, die in het Christendom de aanloop naar kerst markeert, iedere dag een vakje van de kalender openmaakt, om zo op de laatste dag bij kerstavond te belanden. De eerste schijnt al in 1908 gemaakt te zijn. In de jaren zestig en zeventig werd de adventskalender wat commerciëler, er zaten bijvoorbeeld chocolaatjes in.

Religieus

Je ziet dat oude religieuze concepten een make over krijgen. Zo zijn er steeds minder mensen bij wie de religieuze traditie rondom Kerstmis, namelijk het vieren van de geboorte van Jezus nog speelt, we vieren de Kerst vooral als een fijn familiefeest. De adventskalender draait om het aftellen naar Kerst. Een cosmeticamerk geeft bijvoorbeeld 24 losse producten, zodat je op Kerstavond een complete look hebt.

Marketing

Adventskalenders zijn slechts tijdelijk verkrijgbaar in een beperkte oplage. Daar worden mensen hebberig van. Iedereen wordt blij van iedere dag een cadeautje, dat heb je al met een chocolaatje. Met je kalender blijf je vier weken lang iedere dag in beeld. Als dat geen positieve marketing is…