Algemeen

Al die feestdagen, én vakantiegeld uitbetalen1 min lezen

Tenzij je natuurlijk bijvoorbeeld een horecabedrijf hebt, en het wordt inderdaad een zonnige twintig graden, is een dag als Hemelvaartsdag een kostbaar intermezzo. De feestdagen kosten in april en mei zo’n tien procent van de maandomzet.

Het is misschien geen onderwerp waar je graag aandacht voor vraagt, maar het is de werkelijkheid: veel ondernemers hebben er namelijk pijn van. In de periode april/mei vallen er nogal wat werkdagen uit: Tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag en Tweede Pinksterdag. Eens in de vijf jaar komt daar op 5 mei nog Bevrijdingsdag bij. De vrijdag na Hemelvaartsdag is min of meer een verloren dag.

Het verlies van vier tot vijf werkdagen in een periode van twee maanden komt neer op zo’n tien procent van de “normale” werkdagen. Je bent niet declarabel, je zaak is dicht en anders zijn je klanten wel gesloten. De kosten lopen gewoon door, je personeel heeft extra vrije dagen.

In deze periode zijn sowieso veel mensen vrij, met alle bijkomende gevolgen van dien. Hoeveel ondernemers hebben er wel niet gehoord dat bepaalde klanten in de week van Hemelvaartsdag geen betalingen gaan doen, omdat de administratie op donderdag en vrijdag gesloten is?

Ik hoor van veel ondernemers met personeel, dat de maand mei qua liquiditeit gewoon echt ontzettend lastig is. April was een slechtere maand door die feestdagen, mei dus idem dito, én er moet even een dubbele salarisronde betaald worden vanwege het vakantiegeld.

Is het eigenlijk niet ontzettend onlogisch dat het vakantiegeld uitgerekend in de maand mei betaald moet worden?

Wij horen graag wat al die feestdagen voor uw bedrijf betekenen. En uw mening over de timing van het vakantiegeld, én uw idee van een alternatief!

Doe mee met het onderzoek

Hartelijke groet,

Adrienne van Veen