Algemeen

Al eens gedacht aan crowdfunding?3 min lezen

Door: 4 november 2016 Geen Reacties

Crowdfunding (ook wel publieksfinanciering genoemd) is een alternatieve wijze om een project te financieren. Als ondernemer denk je in eerste instantie aan een kredietaanvraag bij een bank om je startkapitaal te regelen. Maar je zou ook crowdfunding kunnen overwegen.

Hoe werkt crowdfunding?

Je wilt een project starten, maar hebt onvoldoende startkapitaal. Om dit te verwerven bied je het project aan (bijvoorbeeld op een platform op internet) en vermeld het benodigde bedrag erbij. Op deze manier kan iedereen investeren in het project. Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren. Anders dan bij bankkredieten en grootinvesteerders, waarbij er slechts één of enkele investeerders een groot bedrag inbrengen.

In principe kan iedereen met een goed idee een crowdfunding campagne starten, een groep, persoon, particulier of ondernemer… Hoe aansprekender de presentatie, des te beter het resultaat.

Op sommige crowdfunding-websites gaat het geïnvesteerde geld niet direct naar het project, de ondernemer ontvangt het geld pas als (ten minste) 100% van het bedrag binnen is. Indien deze 100% niet wordt behaald krijgen de investeerders hun geld terug of worden toegezegde investeringen niet geïncasseerd.

Sleutel tot succes crowdfunding is voorbereiding

‘Voorbereiding is het allerbelangrijkste bij het ophalen van financiering voor een project, product of bedrijf via crowdfunding.’ Aldus Camille van Gestel, directeur van WakaWaka, het bedrijf dat hij samen met Maurits Groen oprichtte. WakaWaka is van plan om zijn tiende crowdfundingronde te doen.

Sinds 2011 heeft WakaWaka, bekend van de zonnelampen, ruim anderhalf miljoen euro opgehaald via online platformen.

“De allereerste keer dat wij een crowdfundingcampagne deden, in 2011, wisten wij helemaal niets van crowdfunden”, vertelt Van Gestel. “De eerste keer hebben we gebruik gemaakt van Kickstarter en Symbid. We zijn toen maar gaan kijken naar wat er gebeurde.”

“Al snel bleek dat enige voorbereiding wenselijk was. Dat hebben we in de campagnes daarna echt wel anders gedaan. De sleutel tot succes van een campagne zit ‘m absoluut in de voorbereiding.”

Van Gestel legt uit dat het belangrijk is dat andere mensen met een netwerk weten wat de campagne inhoudt. Als deze mensen allemaal op dag één beginnen te praten over de campagne, zorgt dat voor veel meer activiteit.

Crowdfunding wordt in steeds meer sectoren ingezet

Friends, fools and family

“Ze noemen het: friends, fools and family”, legt Van Gestel uit. “Mensen van wie jij denkt dat ze in je geloven zo persoonlijk mogelijk benaderen en vragen of ze meedoen. Dan krijg je momentum in je campagne, daarna haken andere mensen aan. Als ze zien dat jouw campagne succesvol wordt, dan trek je ook mensen aan waar je geen band mee hebt.”

Media

Vaak wordt crowdfunding gezien als een slimme manier om extra publiciteit te creëren. “Wij hebben natuurlijk zelf relaties met de media, maar als je die niet hebt, pak dan gewoon de telefoon op en meld je aan. Zorg dat je aandacht hebt voor het nieuwswaardige element in je campagne.”

Van Gestel geeft nog een tip: “Op het moment dat je campagne loopt en je krijgt exposure en mensen schrijven over je campagne, verwerk dat dan meteen op je website. Dat willen investeerders graag zien. Ze vinden het tof dat er over “hun campagne” geschreven wordt.”

‘Oude’ contacten

Van Gestel wist ook crowdfunders in te zetten die al eerder hadden geïnvesteerd in WakaWaka. ‘Oude’ crowdfunders konden meedenken over de nieuwe campagne. Dat leidde tot “significante veranderingen.”