Algemeen

Alles wat je moet weten over incasso van openstaande facturen3 min lezen

By 19 maart 2020 No Comments

Incasso van openstaande facturen is een onderdeel van jouw bedrijfsvoering dat niet veel energie oplevert. Je hebt een product of dienst geleverd aan jouw klant, maar er wordt niet (tijdig) betaald. In dit bericht gaan wij in op de eerste aanmaning bij incasso.

In de facturen die je stuurt aan jouw klanten neem je een betalingstermijn op. Je wilt immers dat jouw klant binnen 5, 14 of 30 dagen zijn factuur betaalt.

Wat doe je wanneer jouw klant de factuur niet binnen de betalingstermijn betaalt? Bel je de klant op? Stuur je een mail, Whatsapp-bericht of brief?

Particuliere klant (B2C)

Heb jij, jouw product of dienst aan een particulier geleverd? Dan gelden er andere regels dan voor levering aan een zakelijke klant.

In het recht worden particulieren beter beschermd dan bedrijven. Er wordt vanuit gegaan dat een particulier minder kennis heeft en behoort te hebben dan van een bedrijf mag worden verwacht.

Indien je voor een particuliere klant hebt gewerkt kun je hem per brief, e-mail, SMS of Whatsapp een aanmaning sturen. Zorg ervoor dat jouw schrijfstijl aansluit bij jouw organisatie. Heb je een formeel/traditioneel bedrijf? Stuur dan ook de aanmaning op deze wijze. Heb je een bedrijf waar op informele wijze wordt gecommuniceerd? Laat dit dan ook terugkomen in jouw aanmaning.

In de aanmaning moeten de volgende aspecten worden opgenomen:

  • Factuurnummer
  • Vervaldatum
  • Uw bedrijfsnaam
  • Uw bankrekeningnummer
  • Consequentie van niet voldoen aan de aanmaning

Onderstaand vindt u een voorbeeld van de eerste aanmaning voor een particuliere klant

Eerste aanmaning

Bedrijfsmatige klant (B2)

Heb je een product of dienst aan een bedrijf geleverd en wordt jouw factuur niet betaald? Voor bedrijven gelden strengeren regels dan voor particulieren.

Je kunt bijvoorbeeld in jouw algemene voorwaarden bedingen dat jij een percentage van het factuurbedrag als incassokosten in rekening mag brengen. Ook kun je bedingen wanneer jij deze in rekening mag brengen. Je moet er dan wel voor zorgen dat jouw algemene voorwaarden op een goede wijze kenbaar zijn gemaakt aan jouw klant.

Je mag ervoor kiezen dat na de vervaldatum van de factuur direct incassokosten zijn verschuldigd.

Net zoals bij een particuliere klant kun je de aanmaning het beste schriftelijk versturen. Dit mag ook mondeling, maar daarvan is de kans groot dat je dit niet kunt bewijzen, indien noodzakelijk.

In de aanmaning moeten de volgende aspecten worden opgenomen:

  • Factuurnummer
  • Vervaldatum
  • Uw bedrijfsnaam
  • Uw bankrekeningnummer
  • Consequentie van niet voldoen aan de aanmaning

Onderstaand vind je een voorbeeld van de eerste aanmaning voor een bedrijfsmatige klant

Eerste aanmaning B2B

Mijn klant is het niet eens met mijn factuur

Indien jouw klant het niet eens is met jouw factuur kun je het beste advies inwinnen bij een juridisch adviseur. Hij kan jouw positie bepalen en beoordelen wat jouw mogelijkheden zijn om de factuur alsnog betaald te krijgen.

Hij kan je ook adviseren over de juridische aspecten van facturatie en incasso. Hierdoor is de kans klein dat je een dispuut over een factuur zult verliezen.

 

Heb jij vragen?

Heb jij vragen of wilt jij meer inhoudelijke informatie over de hierboven behandelde vragen?

Neem dan contact met ons op via

085 065 76 70

vragen@ondernemersjuristen.nl

Leave a Reply