Algemeen

Betere herkenbaarheid noodzaak voor sociale ondernemingen1 min lezen

Door: 13 december 2016 Geen Reacties

Sociale ondernemingen hebben een streepje voor bij veel Nederlanders, maar dat uit zich nog niet in meer aankopen door consumenten. Sociale ondernemingen zijn dan ook te weinig herkenbaar, blijkt uit een enquête die ABN Amro hield onder ruim 1000 Nederlanders.

Het belang van sociale ondernemingen wordt door ruim zestig procent van de respondenten onderkend. Men wil dan ook graag producten of diensten afnemen, maar in de praktijk blijkt slechts tien procent dat daadwerkelijk te doen.

Ruim de helft heeft ‘geen idee’ of ze wel eens gekocht hebben bij een sociale onderneming. Het gebrek aan herkenbaarheid is daar debet aan. Maar liefst 90 procent weet niet of een onderneming sociaal is. Sociale ondernemingen moeten daarom herkenbaarder zijn, vindt meer dan driekwart van de respondenten. Het is belangrijk voor consumenten om te kunnen zien of een onderneming een maatschappelijke missie heeft.

Tip: Het internet kan uitkomst bieden om te weten te komen of een onderneming een maatschappelijke missie heeft of niet.

Maatschappelijk bewustzijn

Het aanpakken van maatschappelijke problemen heeft voor sociale ondernemers vaak meer prioriteit dan het maken van veel winst. In Nederland zijn op dit moment vijf- tot zesduizend sociale ondernemingen.

“Sociale ondernemingen zijn belangrijk voor de toekomst van Nederland,” aldus Eric Buckens van ABN Amro. “Ze werken aan de oplossing van complexe problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet dat de komende jaren verder door, doordat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor die groei cruciaal.”

Wat is een sociale onderneming?

Een sociale onderneming levert net als elke andere onderneming een product of dienst en heeft een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het hoofddoel, het is een middel om de missie te bereiken. Het doel van de sociale onderneming is maatschappelijke meerwaarde creëren, ook wel ‘impact’ genoemd.