Algemeen

Big Data: interessant voor mkb-er?2 min lezen

Door: 11 mei 2018 Geen Reacties

Er bestaat niet echt een duidelijke definitie van Big Data en deze wordt ook vaak verkeerd gebruikt. Het is overduidelijk dat Big Data steeds een belangrijkere rol speelt en dat het de toekomst is. Er wordt steeds meer data opgeslagen. Denk maar bijvoorbeeld aan teksten, foto’s, audio, films, en allerlei andere soorten bestanden via bijvoorbeeld Social Media. Bedrijven maken gebruik van deze data om het gedrag van bestaande en potentiële klanten te analyseren.

Definitie

Je zou kunnen zeggen dat je over Big Data kunt spreken wanneer het aantal data te groot is om het met normale databasemanagementsystemen te beheren. Andere zijn van mening dat het niet om de grootte gaat van het aantal data maar dat het staat voor een ontwikkeling. Victor Mayer-Schönberger, hoogleraar aan de Oxford Internet Institute beschrijft Big Data als: “het verwijst naar dingen die je op een grote schaal kan doen en die op een kleinere schaal niet mogelijk zijn, en waarmee je nieuwe inzichten verkrijgt of nieuwe vormen van economische waarde creëert op een manier die invloed heeft op onder andere markten, organisaties en de relaties tussen burgers en overheden”.

 

Waar gebruiken bedrijven Big Data voor?

Voornamelijk voor maar één ding: onderzoek. Onderzoek naar de markttrends, om ook voorspellingen te kunnen doen van de toekomst, om gedrag van de doelgroep te monitoren. Ook wordt de data gebruikt om bijvoorbeeld gepersonaliseerde diensten of producten aan de doelgroep te bieden. Kortom, met deze analyse kan een bedrijf betere strategische beslissingen nemen en uiteindelijk meer doorgroeien en meer winst maken.

 

Is Big Data alleen interessant voor grote bedrijven of ook voor de kleine ondernemingen?

Vorig jaar heeft de Kamer van Koophandel onderzoek gedaan om na te gaan hoe MKB-ers denken over Big Data. Het blijkt dat de meerderheid hier niet mee bezig is. Het toepassen van Big Data is het grootste probleem. De meeste kleine ondernemers gebruiken geen software om de data te koppelen. Ook speelt kennis een grote rol. Met betrekking op het ontwikkelingsniveau bij het toepassen van big data gaven de meeste mkb-ers een 2 op een schaal van 1 tot 5.  

Wel viel op dat hoe meer een bedrijf verdient, hoe meer interesse er bestaat in big data. Bedrijven die meer dan 250.000 euro omzet per jaar draaien zagen de relevantie van big data wel in. Bedrijven die minder verdienen gaven aan hier niet mee bezig te zijn.

Ook kwam naar voren dat er een verschil in interesse te zien was, afhankelijk van de branche waarin zich de onderneming zich bevindt. Ondernemers in de industrie, informatietechnologie, de detailhandel en de financiële sector zagen meer relevantie in big data. Dit was niet, of minder, het geval bij bedrijven in de bouw, de zorg, de culturele sector en het onderwijs.