
Afgelopen kwartaal hebben bijna 140.000 ondernemingen de deadline van 1 november om de btw-aangifte en/of betaling te doen gemist. Zij zullen een naheffingsaanslag ontvangen, meestal met boete. De Belastingdienst geeft aan dat bij 80 procent de betaling niet op tijd, of niet correct was.
Onduidelijk
Veel ondernemers blijken niet te weten wat zij met de naheffingsaanslag aan moeten. Daarom heeft de Belastingdienst een handige checklist in de wereld geroepen. Aan de hand van drie stappen kunnen ondernemers controleren of de naheffingsaanslag klopt en wat zij moeten doen.
Starters
Vooral startende ondernemers blijken problemen te hebben met de btw-aangifte en/of -betaling. Elk kwartaal komen er weer vragen omhoog bij de ondernemers naar aanleiding van de naheffingsaanslag. De checklist helpt hier om duidelijkheid te scheppen.
Tips
De Belastingdienst adviseert ondernemers die een naheffingsaanslag hebben ontvangen de volgende deadline voor kwartaalaangiften en -betalingen in hun agenda te zetten. Deze moeten altijd uiterlijk 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober binnen zijn.
Daarnaast wordt aangeraden om de betaling in te plannen aan het begin van de maand, zodat deze automatisch aan het einde van de maand wordt betaald. Zorg er wel voor dat de betaling voor de 1e van de maand bij de Belastingdienst binnen is.