Algemeen

Consument koopt steeds meer online1 min lezen

Door: 14 juni 2016 Geen Reacties

In het eerste kwartaal van 2016 gaven Nederlandse consumenten 4,89 miljard euro uit aan online aankopen, verdeeld over 40,8 miljoen transacties. Ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar betekent dat een stijging van maar liefst 13 procent.

Voeding online

Consumenten gaven online maar liefst 57 procent meer uit aan voedsel en voedselgerelateerde producten, volgens de Thuiswinkel Markt Monitor, een kwartaalonderzoek van GfK.

Het aantal kopers dat online geld uitgaf aan voedsel nam daarbij ook fors toe. 17 procent van alle Nederlanders deed één of meerdere online aankopen in de categorie voeding en gezondheid. Vorig jaar was dat nog 13 procent. Deze toename valt mogelijk te verklaren door de groeiende populariteit van maaltijdboxen. Een concept waarbij men, vaak op wekelijkse basis, dozen bestelt die gevuld zijn met (gezonde) producten, samengesteld naar de wensen van de consument en voorzien van receptensuggesties.

Producten en diensten

In totaal werd er in het eerste kwartaal 2,34 miljard euro online uitgegeven aan producten, een groei van bijna 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Men gaf 47 procent meer uit aan schoenen en accessoires. Aan speelgoed, huishoudelijke elektronica en telefonie werd 26 procent meer uitgegeven.

Ook het aantal online verkochte diensten groeit nog steeds. In totaal gaven mensen in het eerste kwartaal 2,55 miljard euro uit aan diensten als reizen, verzekeringen en tickets voor evenementen, een groei van 6 procent. In totaal wordt nu bijna driekwart van alle uitgaven aan diensten online gedaan.

Mobiele verkopen via smartphone

In het eerste kwartaal van 2016 werden er ruim 3,1 miljoen aankopen via de smartphone gedaan, 8 procent van alle online aankopen. Vorig jaar was dit nog 5 procent. Opvallend is dat vliegreizen weinig per smartphone gekocht worden, schoenen, boeken, muziek, games en films daarentegen juist meer.