Algemeen

Geen verbetering betaalgedrag in Nederlands bedrijfsleven1 min lezen

Door: 27 oktober 2016 Geen Reacties

Voor het eerst in twee jaar vertoonde het betaalgedrag in het Nederlandse bedrijfsleven geen verbetering. Dit blijkt uit een peiling van de zakelijke informatieleverancier Graydon. Rekeningen werden gemiddeld na 40,9 dagen betaald. Dat is later dan in het tweede kwartaal.

”Dit kwartaal zien we voor het eerst dat het aantal dagen dat een factuur op betaling laat wachten, toeneemt”, aldus verkoopdirecteur Peter Schoenmaker van Graydon.

”Initiatieven die oproepen tot een beter betaalgedrag, vanuit zowel de politiek als het bedrijfsleven, zijn des te meer nodig om de grip op de trend van een steeds beter betaalgedrag niet te verliezen.”

Bij diverse grote bedrijven en organisaties loopt inmiddels het initiatief betaalme.nu, dat moet zorgen voor snellere betaling aan leveranciers uit het midden- en kleinbedrijf. Heineken, Randstad, Jumbo en FrieslandCampina waren in november vorig jaar de eerste bedrijven die zich bij het initiatief aansloten. Later besloten onder meer KPN, NS, TomTom, ABN Amro en ING ook mee te doen.

Betaalme.nu streeft ernaar dat het voor zoveel mogelijk ondernemingen de norm kan worden dat ze binnen dertig dagen over het geld van hun facturen kunnen beschikken.

Betaalme.nu wordt gesteund door het ministerie van Economische Zaken in de vorm van subsidie.