Algemeen

Gemiddelde uurtarief online ZZP’ers blijft gelijk1 min lezen

Door: 22 augustus 2017 Geen Reacties

Onderzoek van Hoofdkraan.nl heeft uitgewezen dat het gemiddelde uurtarief van ZZP’ers die online diensten aanbieden de laatste jaren gelijk is gebleven. Hier kwam een gemiddelde van €43 per uur uit, net als in 2016.

Onder online ZZP’ers vallen zelfstandigen die diensten zoals Social Media-marketing en webcontent aan klanten leveren. Opvallend is dat het gemiddelde uurtarief van een Social Media-manager vergeleken met vorig jaar 5% is gedaald. ZZP’ers die actief zijn op de markt van Tekst & Vertaling gingen er met het uurtarief 4% op achteruit.

 

Toch een kleine stijging

Zelfstandige analisten en adviseurs zagen daarentegen een stijging in het gemiddelde uurtarief dat zij aan klanten kunnen berekenen. Deze rollen worden vandaag de dag steeds belangrijker, omdat big data een grote rol begint te spelen binnen Nederlandse bedrijven. Bovendien kan extern advies van een deskundige adviseur bijdragen aan een betere organisatie, want dit biedt nieuwe inzichten in de manier waarop het bedrijf op dit moment online actief is.

 

Wet DBA: Minder opdrachten, meer concurrentie

De laatste tijd is er steeds meer ophef over de nieuwe wet DBA. Hierin worden nieuwe regels opgenomen om te voorkomen dat bedrijven freelancers inhuren in plaats van personeel aannemen. Door de grote onduidelijkheid rondom deze nieuwe wet, is het voor bedrijven lastig om voor langere tijd freelancers in te huren. Hierdoor daalt het aantal opdrachten dat ZZP’ers aangeboden krijgen.

 

Daar komt ook bij kijken dat er steeds meer ZZP’ers in Nederland actief zijn. Mensen die vroeger werknemer waren, zijn inmiddels zelfstandig. Hierdoor zijn zij niet langer beperkt tot één opdrachtgever, dus kunnen zij ook andere opdrachten aannemen. Dit heeft tot gevolg dat er veel meer concurrentie op de markt actief is, waardoor veel zelfstandigen ervoor kiezen om de prijzen te verlagen.