Algemeen

Groot aantal Nederlandse ondernemers denkt na over toekomst2 min lezen

Door: 14 september 2017 Geen Reacties

Als je de gemiddelde ondernemer vraagt waar het bedrijf over 10 jaar staat dan is het antwoord vaak lastig te verwoorden. Met de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologie ziet onze wereld er nu al heel anders uit dan 10 jaar geleden. Tel daar nog eens 10 jaar bij op en de wereld is wederom compleet veranderd.

Wanneer het bedrijf goed draait, is het eenvoudig om te zeggen dat het nu wel goed is. Winstgevendheid is altijd een goede situatie om in te zitten, en daar is 5 op de 10 MKB’ers  het dan ook mee eens. Zij plannen op dit moment niet vooruit om nog verder te groeien, want de huidige situatie is goed zoals deze nu is.

 

Andere ondernemers binnen het MKB zien al redelijk in wat de komende 12 maanden gaan brengen. Bovendien weet ook een deel hiervan hoe zij hier zo goed mogelijk op in kunnen spelen. Een essentieel onderdeel van ondernemen is vooruitkijken, en daar zijn wij als Nederlanders in veel situaties goed in.

 

Onderzoek naar de plannen van het MKB

Een nieuw onderzoek onder ondernemers, uitgevoerd door Teamleader, toont aan dat bijna de helft van de ondernemers weet wat de komende jaren ongeveer zullen gaan brengen. 10% van de ondernemers geeft aan dat zij hier dan ook al specifiek plannen voor hebben klaarliggen en er een perfect beeld van hebben.

 

Het is zeer positief dat toch een aanzienlijk deel van de Nederlandse ondernemers op deze manier naar de toekomst kijkt. Redenen om hier onzeker te zijn zijn er voldoende, zo toont het onderzoek aan. Ondernemers die nog geen plannen hebben voor de toekomst geven aan moeite te hebben met financiële middelen, te grote risico’s en voldoende tijd vrij te maken.

 

De toekomst voor ondernemers

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers kijkt dan ook actief naar de toekomst. Welke invulling hier exact aan zal worden gegeven is niet voor iedere ondernemer duidelijk. Als de huidige situatie al voldoende is, lijkt vooruitdenken onnodig.

 

Toch is het voor MKB’ers essentieel om te kijken wat de toekomst zal gaan brengen. Dit hoeft niet altijd in te houden dat het kapitaal de komende jaren groeit of het aantal medewerkers stijgt. Het heeft ook te maken met het kunnen inspelen op ontwikkelingen binnen de markt. Door vooruit te kijken kunnen risico’s worden vermeden en kan het bedrijf de komende jaren op dezelfde wijze, of juist op een accelererende wijze, doorgaan.