Algemeen

Hoe krijgt u uw facturen binnen de termijn en zonder zeuren betaald?2 min lezen

Door: 30 december 2016 Geen Reacties

Iedere ondernemer kent ze: klanten die niet altijd op tijd betalen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw factuur op tijd betaald wordt, zonder dat dat ongewenste wrijving veroorzaakt?

Maak duidelijke afspraken met uw klant

De eerste stap naar een helder opdrachttraject zonder misverstanden is een goede en eenduidige omschrijving van uw werkzaamheden. Een klant wil graag weten welk resultaat hij kan verwachten en welke factuur daarbij hoort. Wat ie er bij de prijs inbegrepen, en wat valt erbuiten? En hoe gaat u om met niet ingecalculeerd extra werk?

Houd u aan de afspraken en lever goed werk

Als u kwaliteit levert, zijn klanten eerder bereid om hun deel van de overeenkomst na te komen. Een onderdeel van het leveren van kwaliteit is ook de correcte en heldere communicatie met de klant over de voortgang van uw project.

Factureer tijdig en eventueel in delen

Werkt u aan een grote opdracht, waar flinke bedragen mee gemoeid zijn? Deel het werk dan op in fases en stuur per afgeronde fase een factuur. U spreekt samen met uw klant in de opdrachtbevestiging af welke fases het betreft en wanneer de afronding een feit is. Prettige bijkomstigheid is dat u geen onderbrekingen heeft in uw liquiditeit.

Stuur een herinnering

Betaalt uw klant niet op tijd? Stuur dan een ‘vriendelijk doch dringende’ herinnering. Dat kunt u heel lastig vinden om te doen, maar uw klant vindt het vaak helemaal geen probleem.

Blijf in gesprek

Als een factuur, ondanks de vriendelijke herinneringen, toch onbetaald blijft, ga dan in gesprek. Probeer erachter te komen waarom de factuur nog niet is betaald. Als u denkt dat er geen specifieke redenen voor zijn, schakelt u een incassobureau in. Maar misschien zijn er andere persoonlijke redenen. Vaak helpt het dan om begripvol te zijn en een stapje terug te zetten, om dan in een later stadium alsnog betaald te krijgen.