Algemeen

Je zou maar een voetbalclub moeten runnen!2 min lezen

Door: 13 april 2017 Geen Reacties

De afgelopen tijd is mij één ding echt duidelijk geworden: een betaald voetbal club is gewoon een bedrijf als ieder ander. Vergeet heel even Feyenoord, Ajax of PSV en een exces als FC Twente, en denk na over een club als Excelsior, De Graafschap of Willem II.

Talloze MKB bedrijven hebben een hogere omzet dan de 4,8 miljoen van bijvoorbeeld Sparta Rotterdam. Laat staan de 1,9 miljoen van een club als Telstar. Maar het is een stuk makkelijker om een zonnestudio te runnen dan een voetbalclub!

Vanuit onze zusterorganisatie MKB Collectieven organiseren wij regelmatig evenementen rond voetbalwedstrijden. Recentelijk waren we steeds met 150 van onze regionale klanten bij FC Utrecht, N.E.C., Sparta Rotterdam, Vitesse, ADO Den Haag en AZ. Bij de organisatie krijgen we natuurlijk steeds te maken met de interne organisatie van zo’n club: de mensen van sales, hospitality, catering… Eigenlijk gebeuren er min of meer precies dezelfde dingen als bij een willekeurig bedrijf. Het product moet eerst verkocht worden, daarna moet het worden uitgevoerd door de interne organisatie.

Dat er 22 mensen op het veld achter een bal aanlopen is meer de “aanleiding” dan het eigenlijke product dat verkocht wordt. Zoals Peter Berg, de commerciële eindverantwoordelijke bij ADO Den Haag het tegen mij zei: “Wij zijn niets anders dan een evenementenfabriek, met iedere twee weken een piek. We moeten het de mensen naar de zin maken en zorgen dat we alles doen om ervoor te zorgen dat ze het naar de zin hebben. Los van het wedstrijdresultaat, want daar heb ik geen invloed op.”

En dat is natuurlijk meteen het probleem: wat er op het veld gebeurt is uiteindelijk natuurlijk wél allesbepalend voor het succes van het commerciële bedrijf. Iedereen weet dat de resultaten van het elftal toch een soort loterij zijn. Die ene bal op de paal, randje buitenspel dat net wel of net niet gezien wordt, die bepalende speler die geblesseerd raakt… Of gewoon dat het gewoon maar niet wil “lopen”, dat alles lijkt tegen te zitten en nét verkeerd gaat. Neem Chelsea: met praktisch hetzelfde team waarmee ze afgelopen jaar kampioen werden, bungelden ze bij de kerst rond de degradatiestreep.

Dan hebben wij het als gewone ondernemers een stuk makkelijker. Toch kunnen wij wel iets leren van die voetbalclubs. Namelijk: houd altijd rekening met scenario’s waarin het tegen zit. Maak je budget in de verwachting dat het een strijd tegen degradatie wordt, in plaats van denken dat je met die ene investering of met dat ene plan wel even kwalificatie voor Europees voetbal afdwingt.

En niet onbelangrijk: focus niet alleen op het meest zichtbare (de uitslag op het veld), maar vergeet nooit alle dingen eromheen. Het stadion moet schoon zijn, de kaartverkoop goed geregeld, de broodjes naar verwachting én zorg dat je op tijd met je hoofdsponsor gaat zitten om te praten over volgend seizoen.

Ondernemen is topsport. Iedere dag moet er gepresteerd worden en je krijgt niets cadeau. Aanvalluuh!

Adrienne van Veen