Algemeen

Kerstomzet: laatste twee dagen belangrijkst1 min lezen

Door: 20 december 2016 Geen Reacties

Winkeliers verwachtten dit jaar minstens drie procent meer kerstomzet te maken dan verleden jaar. De verkopen van afgelopen weekend wijzen echter voorzichtig in de richting van een hoger percentage. ‘We zijn in elk geval positief gestemd’, zegt een woordvoerder van brancheorganisatie Detailhandel Nederland.

Winkelstraat

Voor de kerstinkopen die ‘live’ gedaan worden in winkelstraten wordt het hoogtepunt eind deze week verwacht. Kerst valt in het eerste weekend van de kerstvakantie, waardoor veel mensen tot het einde van de week werken. ‘Vorig jaar viel kerst in de eerste vakantieweek. Toen werden de inkopen verspreid over de week gedaan’, aldus de woordvoerder. Vrijdag en zaterdag wordt naar verwachting in Nederlandse winkels in totaal 44 miljoen keer voor aankopen afgerekend, oftewel 2 miljoen aankopen per uur. De verwachte omzet is 840 miljoen euro.

Foute kersttrui

Vooral non-food-producten zijn dit jaar in trek met een verwachte omzetstijging van 20 procent. Denk daarbij aan ‘foute kersttruien’, parfum, cadeaubonnen en bestsellers als Judas (van Astrid Holleeder) en het nieuwste Harry Potter-boek, aldus de brancheorganisatie.

Online

De drukte bij de webwinkels is al gestart. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org begroot de online-kerstomzet voor dit jaar op ruim 925 miljoen euro. In vergelijking met de normale weekomzet wordt er in de drie weken voor kerst 57 procent meer omgezet. Vooral het ‘omnichannel-winkelen’ is populair: het bestellen van gerechten of producten bij bakkers, slagers en supermarkten, om af te halen of thuisbezorgd te krijgen.