Algemeen

Kleine mkb-bedrijven innoveren met weinig middelen1 min lezen

Door: 24 oktober 2016 Geen Reacties

Sommige kleine mkb-bedrijven krijgen het voor elkaar om met weinig investeringen toch nieuwe ideeën om te zetten in verdienmodellen.

Dries Faems, hoogleraar innovatie aan de Rijksuniversiteit van Groningen, ontdekte dit tijdens een onderzoek in Noord-Nederland.

‘Zuinige superinnovatoren’, noemt hij deze bedrijven. Vaak gaat het om kleinere en oudere ondernemingen in sectoren die niet het meest trendy zijn, bijvoorbeeld de scheepsbouw en de horeca.

Uit een onderzoek bij ongeveer 450 bedrijven, bleek dat 20 procent van de ondernemingen afweek van de rest door met beperkte middelen toch 40 procent van hun omzet te genereren uit nieuwe producten.

Om de geheime formule boven water te krijgen, startte Faems een serie interviews met de bewuste bedrijven. Verbanden met subsidie of andere indicatoren werden niet gevonden. “Er is nog geen logische verklaring voor.”

Sterke visie

Vaak gaat het om ondernemingen die door ondernemers worden geleid met een sterke visie op innovatie van hun eigen bedrijf. Door de dagelijkse gang van zaken te delegeren, heeft de ondernemer zijn handen vrij om nieuwe ontwikkelingen door te voeren.

“Het patroon dat ik zie, is dat in dit soort bedrijven eigenlijk een heel sterk middelmanagement is ontwikkeld. De ondernemer heeft een groep mensen onder zich die de dagelijkse sleur regelen. Die geven hem zelf veel meer tijd en de vrijheid om nieuwe ideeën te ontwikkelen.”

Kampeerterrein

Deze innovaties hoeven niet wereldschokkend te zijn, volgens Faems. Een recreatiebedrijf ontwikkelde een kampeerterrein met een nieuw type tent, die een nieuwe kampeerbelevenis garandeert. “Dat klinkt misschien niet hightech, maar het is wèl innovatie en mensen verdienen er geld mee.”

De hoogleraar roept de overheid op om deze bedrijven niet uit het oog te verliezen. Vaak zijn subsidies gericht op hightech-ondernemingen en startups, “maar er zijn ook bedrijven die innovatief zijn op een andere manier”.