Algemeen

Let op: nieuwe controle banken leidt tot onbetaalde facturen1 min lezen

Door: 5 september 2017 Geen Reacties

Een nieuwe controle van Nederlandse banken, op basis van rekeninghouder en rekeningnummer, kan leiden tot onbetaalde facturen. Bij het uitvoeren van betalingen voeren banken binnenkort extra controles uit op basis van deze gegevens. Op dit moment draait het nieuwe systeem al bij Rabobank.

Het was lange tijd mogelijk om zonder deze controle geld over te maken. Dit heeft bij sommige bedrijven geleid tot het overmaken van bedragen naar verkeerde rekeningnummers, geld dat zij hierna nooit meer terugzagen. Om situaties zoals deze te voorkomen, kiezen banken voor een extra controle.

 

Zorg altijd voor de juiste gegevens

Dit kan voor jou, tijdens het uitvoeren van een betaling, leiden tot een foutmelding binnen de betaalomgeving van jouw bank. Er wordt door middel van een banner aangegeven dat de rekeninghouder en het rekeningnummer niet overeenkomen met de gegevens die de bank zelf heeft opgeslagen.

 

Maar ook andersom leidt dit tot problemen. Wanneer de bedrijfsnaam op jouw facturen niet overeenkomt met de bedrijfsnaam die gekoppeld is aan de rekening, kan dit leiden tot foutmeldingen bij klanten. Zij kunnen het geld niet overschrijven, waardoor de factuur langer blijft liggen en jij zelf achter de betaling aan moet gaan.

 

Doordat het systeem op dit moment alleen bij Rabobank actief is, zal dit in het begin nog leiden tot enkele onbetaalde facturen. Op het moment dat alle banken dit systeem introduceren, wordt het essentieel dat de factuurgegevens overeenkomen met de betaalgegevens. Let hier dan ook goed op bij het verzenden van de factuur.