Algemeen

Liefde van ondernemer voor eigen bedrijf is als liefde voor eigen kind1 min lezen

Door: 30 maart 2017 Geen Reacties

Uit wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Helsinki (Finland) naar gedrag en hersenactiviteit van ondernemers blijkt dat ondernemers ongeveer dezelfde gevoelens hebben voor hun bedrijf, als ouders voor hun kinderen.

Met behulp van functionele MRI’s, driedimensionale metingen van de hersenen registreerde onderzoeker Marja-Liisa Halko de hersenactiviteit van ondernemers met snelgroeiende bedrijven en van vaders.

Aan de vaders werden tijdens de metingen foto’s getoond van hun eigen kinderen en van kinderen die ze ook kenden. De ondernemers kregen foto’s van hun eigen bedrijf en van andere bekende bedrijven te zien.

Inactiviteit van de hersenen

Het kijken naar foto’s van hun eigen kinderen leidt bij de vaders tot “inactiviteit van die delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor theoretisch en sociaal begrip”, zegt Halko. Maar bij de ondernemers gebeurde precies hetzelfde bij het zien van foto’s van hun bedrijf.

De conclusie van Halko is dan ook dat de band die een ondernemer heeft met zijn bedrijf, vergelijkbaar is met die van een vaders met zijn kind. “Ondernemers zijn emotioneel zeer betrokken bij hun bedrijf. Dat zorgt er ook voor dat ze veel tijd en moeite steken in het succes daarvan.”