Algemeen

MKB en Valentijnsdag2 min lezen

By 14 februari 2020 No Comments

MKB en Valentijnsdag: niet altijd liefde

Grote retailers grijpen Valentijnsdag aan om groots uit te pakken. Zo heeft Albert Heijn zelfs een complete Valentijnsafdeling in bepaalde winkels gemaakt. Maar hoe gaan de kleinere ondernemers met 14 februari om? Grijpen ondernemers iedere mogelijkheid aan om extra omzet te maken? Nu er steeds meer “themadagen” zijn, onderzocht MKB Belangen het enthousiasme binnen het MKB om uit te pakken met Valentijnsdag.

Het meest opvallende resultaat van het onderzoek, is dat van de ondernemers die wél een actie zouden kunnen doen (41 procent van de respondenten geeft aan dat een Valentijnsactie niet bij hun type bedrijf past), 44 procent hiervan zegt af te zien omdat het “te commercieel” zou zijn.Dit lijkt erop te duiden dat ondernemers bang zijn dat klanten een Valentijnsactie niet geloofwaardig zouden vinden, en zich er daarom niet aan wagen.

Kortingen en speciale aanbiedingen niet zo belangrijk

Van de ondernemers die aandacht aan Valentijnsdag besteden, doet minder dan de helft (45 procent) dit in de vorm van kortingen en speciale aanbiedingen. Dit betekent dat de Dag der Liefde anders wordt ingestoken dan Kerst en Sinterklaas, waarin veel vaker gebruik wordt gemaakt van dit instrument om kopers te verleiden. Het steeds prominentere Black Friday fenomeen bestaat juist bij de gratie van kortingen, en de meerderheid van de ondernemers probeert op Valentijnsdag de extra omzet dus juist tegen volledige marges te behalen. Een kleine 10 procent past het assortiment aan voor Valentijnsdag.In de detailhandel wordt vrijwel zonder uitzondering “iets” aan de etalage gedaan, het is echter opvallend dat niet minder dan vijf procent van alle respondenten aangeeft de website/webshop aan te passen voor Valentijnsdag.

Ondernemer & Romantiek

Iets meer dan 60 procent van de ondernemers zegt zélf aan Valentijnsdag te doen. Niet minder dan 41 procent zegt uit eten te gaan, terwijl 23 procent zegt bloemen te kopen. Het is opvallen dat het antwoord “Geurtje kopen” bijna niet werd aangeklikt.De conclusie is dat Valentijnsdag zakelijk gezien niet bijzonder leeft onder ondernemers. Een zeer groot deel heeft angst dat de klanten het als “te commercieel” zouden ervaren. Het meest opvallende is dat slechts een minderheid bereid is om iets met de prijzen te doen: de meerderheid wil de extra omzet zonder concessies aan de marge.

Valentijnsdag winactie

Wij houden van ondernemers! Daarom verloten we onder jullie op Valentijnsdag wat leuke cadeautjes. Deze cadeautjes komen van ondernemers die in onze nieuwsbrief stonden of komen te staan. Klik hier om mee te doen.

 

Leave a Reply