Algemeen

MKB-ondernemers zijn het vaakst slachtoffer van cyberaanvallen1 min lezen

Door: 8 november 2017 Geen Reacties

De MKB-ondernemer is vaak slachtoffer van malware, zo blijkt uit een onderzoek van het Lectoraat Cybersecurity van de Haagse Hogeschool. De online gevaren zorgen voor grote overlast bij deze bedrijven. Het onderzoek toont aan dat maar liefst 1 op de 5 MKB-ondernemers te maken krijgt met cyberaanvallen.

Bedrijven met meer dan 50 medewerkers zijn aanzienlijk vaker het slachtoffer van cyberaanvallen. Deze cyberaanvallen komen in de vorm van malware, ransomware en ook phishing. Daarnaast geeft een deel van de getroffen MKB-ondernemers aan dat zij te maken hebben gehad met hackers.

 

Allerlei soorten cyberaanvallen

Online criminelen en hackers worden steeds slimmer als het aankomt op deze aanvallen. Zij proberen malware op de interne systemen te installeren, gebruiken algoritmes om de veiligheid op de website te kraken en sturen gevaarlijke phishingmails om inloggegevens te achterhalen.

 

Er zijn tientallen soorten manieren waarop online criminelen en hackers proberen toegang te krijgen tot waardevolle data. Daarbij zijn zij ook actief bezig om websites plat te leggen, waarna zij het desbetreffende bedrijf benaderen voor losgeld.

 

Steeds meer focus op cybersecurity

De meeste MKB-ondernemers zijn zeer goed in zakendoen, maar hebben niet altijd een goed beeld hoe zij de online veiligheid van de eigen onderneming kunnen verbeteren. Het is een zeer technisch aspect van de onderneming. Het is voor MKB-ondernemers daarom goed om in het netwerk te kijken welke mogelijkheden er zijn om samen te werken met experts op het gebied van cybersecurity. Hiermee kunnen ondernemers de online veiligheid van de onderneming waarborgen en krijgen zij minder vaak te maken met online criminelen of cyberaanvallen.