Algemeen

MKB’ers zijn helemaal klaar voor de toekomst1 min lezen

By 26 oktober 2018 No Comments

MKB-ondernemers kijken met vertrouwen vooruit. Zo geeft ruim 7 op de 10 ondernemers aan dat zij zich goed hebben voorbereid of goed aan het voorbereiden zijn op de digitale innovaties die de komende jaren op hun pad komen.

Sneller innoveren

De technologie en de innovatie hiervan gaat de laatste jaren ontzettend snel. Dit heeft voor ondernemers vanzelfsprekend tot gevolg dat zij met de tijd mee moeten gaan. Het wordt steeds gemakkelijker bepaalde bedrijfsprocessen volledig te automatiseren en vervolgens te optimaliseren.

Daarbij gaat de wetgeving de komende jaren ook flink veranderen. Economische verschuivingen hebben vanzelfsprekend ook een grote impact op de dagelijkse taken waar een ondernemer mee te maken krijgt.

Strategisch vooruitkijken

MKB-ondernemers houden zich dan ook steeds meer bezig met het strategisch vooruit kijken en uitzoeken welke stappen zij kunnen nemen om te zorgen dat hun bedrijfsprocessen beter en sneller verlopen. De afzetmarkten en doelgroepen worden steeds beter gemonitord en steeds meer ondernemers voeren belangrijke wijzigingen door om hun klanten nog beter te behandelen.

Toenemende productiviteit bij werknemers

Vooral het verhogen van de productiviteit van het personeel staat bij veel MKB-ondernemers hoog op de lijst. Door nieuwe technologieën wordt het mogelijk om een enkele werknemer veel meer processen te laten overnemen. Dit leidt er soms toe dat personeel op de ene afdeling wordt ontslagen, terwijl er op andere afdelingen juist nieuw personeel wordt aangetrokken om aan de innovatieve wensen te voldoen.

Steeds betere klantrelaties

Het onderzoek van Ricoh toont ook aan dat MKB-ondernemers steeds meer middelen investeren om de klantrelaties te verbeteren. Marketingcampagnes spelen hier online al steeds beter op in. Maar ook het meten van klanttevredenheid en het produceren van innovatieve nieuwe oplossingen worden hierdoor mogelijk.

Leave a Reply