Algemeen

Nederlanders gaven 1 miljard euro uit bij Europese webwinkels1 min lezen

Door: 26 mei 2017 Geen Reacties

In 2016 werd door Nederlanders ruim 1 miljard euro besteed bij webwinkels in het buitenland, maar binnen de Europese Unie (EU).Dat is een groei van 25 procent ten opzichte van 2015, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar aanleiding van onderzoek door de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden.

Forse toename
In de afgelopen drie jaar zijn de uitgaven van Nederlanders in Europese webwinkels flink gestegen. In 2014 ging het om 660 miljoen euro, een jaar later om 860 miljoen en ruim 1 miljard euro in het afgelopen jaar.

Dat betekent een totale stijging van maar liefst 62 procent, fors hoger dan de stijging van 45 procent in Nederlandse webwinkels in diezelfde drie jaar.

De omzet bij webwinkels uit eigen land was in 2015 overigens ruim 107 miljard euro. Daarmee is het budget dat Nederlanders in het buitenland besteden slechts een fractie van 0,7 procent van de totale webwinkelomzet.

Duitsland
De helft van het budget dat elders in Europa werd uitgegeven bij online winkels, ging naar Duitsland. Groot-Brittannië (12 procent), België en Italië (beide 8 procent) volgen daarna. De rest werd ongeveer gelijk verdeeld over de andere EU-lidstaten.

Er werden vooral schoenen en kleding bij buitenlandse webwinkels gekocht. Bijna 60 procent van de totale uitgaven werd daaraan besteed. Ook diervoeding, wooninterieur en voedingssupplementen waren populair.