Algemeen

Online marketing: ook voor kleine ondernemers!6 min lezen

Door: 20 januari 2017 Geen Reacties

Iedereen weet dat een goede website belangrijk is om professioneel over te komen en nieuwe klanten te werven. Maar voor veel kleine ondernemers is het begrip ‘online marketing’ nog erg abstract. Online marketing is dè manier om bezoekers naar uw website te krijgen.

Online marketing is perfect op maat te maken en iedere muisklik is meetbaar, twee belangrijke voordelen ten opzichte van traditionele media. Wie nieuwsbrieven verstuurt, kan zien wie op welke link klikt, advertenties en banners kunnen alleen aan mensen met passende interesses getoond worden. Bedrijven die dit op een slimme wijze toe weten te passen, halen iedere euro uit hun marketingbudget.

Grote bedrijven kiezen er tegenwoordig zelfs vaak voor om het grootste deel van hun marketingbudget aan online marketing te besteden. Elk onderdeel van online marketing is een specialisme, met eigen theorieën en werkwijzen.

Een kleine ondernemer kan natuurlijk niet voor ieder specialisme iemand inhuren. En er is ook geen budget om te investeren in een uitgebreide en doorlopende (en uiteindelijk winstgevende) advertentiecampagne.

De komende tijd belichten we een aantal specialismen van online marketing, zodat u beter kunt bepalen welke middelen voor uw bedrijf geschikt zijn.

Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimalisation (zoekmachineoptimalisatie). Wanneer de zoekmachines, zoals Google uw website goed kunnen lezen en zelfs bepalen waar uw website over gaat, komt uw website vaker voor in relevante zoekresultaten.

Een zoekmachine leest de code van uw website en probeert te begrijpen waar deze over gaat. Hoe beter de zoekmachine de code kan lezen, hoe groter de kans dat uw website bij de juiste zoekresultaten opduikt. Het schrijven van deze code is de taak van een goede webbouwer.

Bijvoorbeeld, een zoekmachine ziet een plaatje, maar kan niet zelf interpreteren wat er op dat plaatje staat. Het is een afbeelding van een hond die getraind wordt. Maar uw website is niet opeens beter vindbaar op de term ‘honden trainer’. Deze term moet als tekst voorkomen in uw website, anders weet een zoekmachine niet wat het onderwerp is.

Basistips:

  • Bepaal op welke termen u gevonden wil worden. De concurrentie op internet is groot, dus hoe specifieker u bent, hoe groter de kans dat u gevonden wordt. De term ‘timmerman’ is veel te algemeen, maar op ‘timmerman zevenhuizen’ maakt u al meer kans om gevonden te worden.
  • Zorg voor goede teksten op uw website, met name over de onderwerpen die u wilt benadrukken. Google ziet hoe lang uw bezoekers op een pagina blijven. Als een bezoeker uw website snel verlaat, na op een bepaalde term gezocht te hebben, zal de website waarschijnlijk niet erg relevant zijn. Bij een goede tekst blijft een bezoeker langer geïnteresseerd. En dat heeft een positief effect op uw toekomstige bezoekersaantallen.
  • Maak gebruik van koppen. Net als in Word kunt u op een website koppen gebruiken. Een kop waarin de juiste termen gebruikt worden, heeft meer invloed op de beoordeling van een zoekmachine dan die van de reguliere tekst.

Via Ondernemerswebsites.nl wordt u hiermee makkelijk op weg geholpen.

Online adverteren (SEA)

Als een bedrijf sneller en specifieker een bepaalde doelgroep wil bereiken is alleen zoekmachine optimalisatie (SEO) niet voldoende. Een marketingcampagnes kan worden uitgebreid door online advertentieruimte in te kopen. Dit wordt SEA, Search Engine Advertising genoemd.

Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld in de vorm van tekst of in de vorm van banners. Er is grote diversiteit in de kanalen waar u kunt adverteren. U kent ze vast wel. De grote banner op de achtergrond van nu.nl, banners van schoenen die u een keer online heeft bekeken en die u nog wekenlang achtervolgen, de eerste paar resultaten op Google als u een bepaald onderwerp zoekt tot de ‘gesponsorde berichten’ die u tegenkomt op u uw tijdlijn op Facebook, het zijn allemaal varianten van online adverteren.

Online adverteren gebeurt op basis van bieding. Dus, hoe meer u biedt per weergave of klik, hoe vaker, beter of hoger de advertentie wordt getoond.

Grote bedrijven kunnen goed doorrekenen wat er met elke marketing euro gebeurt. Zij besteden veel geld aan online adverteren. Zo’n bedrijf berekent een marge op een product waarbij de marketing ingecalculeerd is. Een campagne kan binnen die budgetten zo geoptimaliseerd worden, dat het precies uit kan. Daar is veel tijd, kennis en geld voor nodig. Ter illustratie, als u een nieuwe hypotheek zoekt en klikt op één van de bovenste advertenties in Google, dan kost het dat bedrijf of die bank waarschijnlijk al meer dan € 15,- voor één klik!

Op een goede manier met online adverteren aan de slag gaan is niet eenvoudig. U kunt dat eigenlijk het best samen met een expert, een slimme kennis of wellicht een gespecialiseerde ZZP-er of bureau doen. Wél alvast een tip: Wanneer u nog niet goed gevonden wordt op uw bedrijfsnaam zelf, kan daar goedkoop en eenvoudig een campagne voor opgezet worden. Uw bedrijfsnaam is een term met weinig concurrentie (en daardoor relatief goedkoop). U kunt dus snel bovenaan in de zoekresultaten staan op uw bedrijfsnaam.

Nieuwsbrieven

Het sturen van mailings/nieuwsbrieven is, ondanks de niet altijd even positieve associatie met spam, één van de meest efficiënte manieren van online marketing. Het komt het dichtst in de buurt van de ouderwetse folder in de bus en is een pro-actieve manier van potentiële klanten benaderen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen het liefst per e-mail aanbiedingen ontvangen. Bovendien is het een eenvoudige manier om bij uw (potentiële) klanten onder de aandacht te blijven.

De basis kunt u heel makkelijk zelf oppakken. Via partijen als mailchimp.com of campaignmonitor.com kunt u heel eenvoudig mailinglijsten aanmaken, een sjabloon kiezen en nieuwsbrieven versturen naar uw klanten.

Een aantal tips om zelf met nieuwsbrieven aan de slag te gaan:

  • Verzin een actie om e-mailadressen van bezoekers van uw website of klanten van uw bedrijf te verzamelen. Verloot bijvoorbeeld iets onder de mensen die zich inschrijven. Vraag er wel expliciet bij of je het e-mailadres mag gebruiken voor een nieuwsbrief.
  • Zorg ervoor dat men zich makkelijk kan uitschrijven. Los van de boetes die het op zou kunnen leveren levert het mailen van mensen die niet geïnteresseerd niets op.
  • Schrijf waardevolle content. Geef bijvoorbeeld tips in uw vakgebied zodat u uw bezoekers geboeid houdt. Daarmee voorkomt u dat nieuwsbrieven in de toekomst niet meer gelezen worden.
  • Kies het liefst een onderwerp dat uitdaagt om verder te lezen of dat juist vragen oproept.

Social Media

Voor alle Social Media geldt: doe het goed! Bedenk dat ieder kanaal (Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, et cetera) tijd vraagt om te onderhouden (te vullen) en dat een inactief kanaal meestal niet positief overkomt. Wie kent niet de ‘nieuws’ pagina van een website met als meest recente bericht iets van een jaar geleden. Dat komt niet heel actief over.

Kies voor het kanaal waar uw klanten zich het meest thuisvoelen. Alles dat u plaatst moet representatief zijn voor uw bedrijf en het moet uw klanten interesseren. Heeft u uw klanten vaak nieuwe dingen te vertellen? Dan kan Social Media een mooie manier zijn om ook bij potentiële klanten onder de aandacht te komen.

Geïnteresseerd?

We gaan de komende tijd nog wat dieper op de verschillende vormen van online marketing in. Heeft u al bepaalde vragen? Stuur ze naar ons.

Tot slot nog een tip: online marketing is een manier om mensen naar een website te krijgen, maar dan staat of valt het nog altijd met de kwaliteit van de website zelf. Een goede website vergroot de kans op succes en doet veel voor de uitstraling van uw bedrijf.

Via onze partner Ondernemerswebsites.nl kunt u vrijblijvend een nieuwe en moderne website laten maken. Neem eens een kijkje, wellicht helpt het u verder!

Met vriendelijke groet,

Adrienne van Veen