Algemeen

Online recensies, mag een bedrijf daarvoor betalen?1 min lezen

Door: 11 mei 2017 Geen Reacties

Er moet meer openheid komen over de manier waarop online recensies worden verkregen. Dit stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Een consument moet in één oogopslag kunnen zien op welke manier deze recensies tot stand gekomen zijn, aldus de toezichthouder.

Recensies zijn voor steeds meer mensen een manier om de betrouwbaarheid van de online aanbieder te verifiëren voor zij online een product of dienst inkopen.

‘Het belang van online reviews voor bedrijven en consumenten neemt toe en daarmee het belang van de betrouwbaarheid en transparantie’, zegt ACM-directeur Bernadette van Buchem.

Veel bedrijven vragen consumenten om voor een kleine beloning een review achter te laten, maar zolang ze dat eerlijk en duidelijk vermelden is dat toegestaan.

De ACM zegt na een eerste verkenning geen structurele misstanden te hebben waargenomen.

ACM ging tot nu toe het gesprek aan met vier grote reviewwebsites, met directe verbeteringen tot gevolg. ‘Wij geven tips en informatie aan de bedrijven hoe zij zich aan de regels kunnen houden. Wij gaan ervan uit dat zij hiermee aan de slag gaan. Zo niet, dan kunnen wij handhaven.’