Algemeen

Opdrachtgever betaalt niet, wat te doen?1 min lezen

By 15 februari 2019 No Comments

Je stuurt je opdrachtgever een factuur, maar op de vervaldatum staat er nog niets op je rekening. Wat doe je dan? Beginnen met een herinnering is de eerste stap! Je hebt een herinnering gestuurd en er staat nog steeds geen geld op jouw rekening? Lees hier de 4 tips:

Tip 1. Betalingstermijn vermelden

Zorg dat de verstuurde factuur volledig is. Noteer duidelijk de betalingstermijn, de datum waarop de factuur is opgesteld, contactgegevens, KvK-nummer en je btw-nummer.

Tip 2. Bel!

Je kunt altijd even bellen met je opdrachtgever. Je kunt dan direct mondeling bespreken wanneer je opdrachtgever het geld naar je rekening overboekt.

Tip 3. 2e betalingsherinnering

Mocht je je opdrachtgever niet te pakken krijgen of heeft hij/zij nog niet betaald na jullie telefoongesprek? Dan wordt het tijd om een schriftelijke (tweede) herinnering te sturen. Zorg wel dat je beleefd blijft, maar zorg ook dat de noodzaak van betaling goed overkomt. Geef hierin aan wat de uiterste dag van betaling is en dat je anders verdere stappen onderneemt.

Tip 4 Incassobureau

Is er dan nog steeds niet betaald? Dan kun je de opdrachtgever in gebreke stellen en aangeven dat je vervolgstappen zult ondernemen. Geef hierbij ook gelijk aan dat de gemaakte kosten hiervoor voor de rekening van de opdrachtgever zullen zijn.

Hierna schakel je een incassobureau in, de meeste ZZP’ers kiezen voor een bureau dat werkt op basis van “no cure, no pay”. Mocht dit ook geen oplossing bieden, is de laatste stap naar de rechter, maar dit heeft niemand graag. Een rechtsbijstandsverzekering kan je hierin juridisch bijstaan.

Leave a Reply