Algemeen

Reserveringssites rekenen te hoge bemiddelingskosten1 min lezen

Door: 10 januari 2017 Geen Reacties

Een te groot deel van de horeca-omzet verdwijnt in de zakken van boekingssites, vanwege de hoge bemiddelingskosten, aldus Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

De brancheorganisatie wil dat toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) de dominante marktpositie van sites als Booking.com en Iens.nl onder de loep neemt.

De omzet in de horeca steeg afgelopen jaar van 17,2 miljard euro in 2015 naar 18,2 miljard euro. Maar door het toenemende aantal horecazaken, winkeliers die steeds vaker horecadiensten aanbieden en de afdracht aan boekingssites kwam de omzet per bedrijf toch onder druk te staan.

Horecabedrijven dragen rond de 20 procent van hun omzet af aan boekingssites. Percentages en afspraken met boekingssites verschillen onderling enorm. Soms gaat tot wel 30 procent van de omzet naar de boekingssites.

Er zijn ook voordelen

De ACM zei de boekingssites goed te monitoren en noemt tegelijkertijd de voordelen en het gemak van onlinediensten voor zowel consumenten als bedrijven.

Gezonde concurrentie

KHN wil ”gezonde concurrentie”, waarbij dezelfde regels voor iedereen gelden. Wanneer het gaat om horeca-aanbod, moet er één lijn getrokken worden voor sportverenigingen, cultuurhuizen en platformen als Airbnb. ”Doordat de Nederlandse overheid niet durft in te grijpen, ontstaat er een enorme wildgroei, overlast en enorme veiligheidsrisico’s voor consumenten”, zegt KHN.