Algemeen

Succes en “helemaal niets” liggen dicht bij elkaar3 min lezen

Door: 30 mei 2016 Geen Reacties

Op de één of andere manier blijf ik er in mijn hoofd op terugkomen: de paralellen tussen ondernemerschap en topsport.

Een sporter is zo goed als zijn laatste wedstrijd, en het succes van gisteren is geen garantie voor succes van morgen. Afgelopen week hadden we weer een paar mooie voorbeelden: Max Verstappen, die na zijn onwaarschijnlijke succes in Barcelona, zowel tijdens de kwalificatie als in de race crasht. Steven Kruijswijk leek met zekerheid op een historische zege in de Giro d’Italia af te koersen, maar door één klein stuurfoutje in de laatste echt lastige etappe eindigde hij met helemaal niets. En dan Atletico Madrid: met keihard werken en tegen alle verwachtingen werd de finale van Champions League behaald. Onderweg FC Barcelona en Bayern München uitgeschakeld. Maar dan worden ze uiteindelijk na strafschoppen verslagen. En ja: Ramos’ doelpunt voor Real was buitenspel, en Griezmann had natuurlijk in de wedstrijd die penalty niet op de lat maar een paar centimeter lager moeten schieten, maar daar heb je helemaal niets aan. Het is niet altijd eerlijk, er is geen video-ref en die paar centimeter is het verschil tussen eeuwige roem en diepe teleurstelling en frustratie.

Voor ons als ondernemers gelden de wetten van de topsport ook. Dan heb ik het niet eens over de energie en het doorzettingsvermogen die we elke dag opnieuw moeten opbrengen.
Nee, het fantastische vorige kwartaal betekent niet dat het dit kwartaal vanzelf op ons afkomt. Een goed seizoen dit jaar is geen garantie voor volgend jaar. De concurrentie zit niet stil en jaagt op dezelfde klanten.

We moeten iedere maand opnieuw knokken voor onze omzet, en mogen nooit tevreden zijn met wat we hebben bereikt. Als ondernemer moet gewoon je ALTIJD bezig zijn om jezelf, je bedrijf en je product of dienst te verbeteren, want de markt staat niet stil en wat vandaag succesvol is kan over twee jaar achterhaald zijn.

Ook wij zijn continu bezig om onze organisatie te verbeteren. Je kan meer dan 100.000 klanten nooit allemaal tevreden stellen, maar dit moet wél het doel zijn. Gelukkig hebben wij in de loop der jaren een team van collega’s opgebouwd die deze ambitie echt delen, maar het blijft lastig om een stap uit te zoomen en kritisch van “buiten naar binnen” naar je eigen organisatie te kijken. Ik vind het heel moeilijk om kritisch te zijn op processen die eigenlijk heel goed werken, waar mensen aan gecommitteerd zijn, maar die misschien tóch anders of beter kunnen. En als het kán, dan moet het dus eigenlijk.

Weer terug naar de sport. Ik sprak vorige week iemand die twee jaar lang begeleider/trainer van een Nederlandse topsporter is geweest. Ik zal de naam niet noemen, maar het gaat om een bekende sporter die nét tegen de wereldtop aan zit. Deze trainer vertelde mij dat hij de samenwerking verbroken had, omdat die sporter het vermogen miste om écht kritisch op zichzelf te zijn, laat staan harde kritiek te accepteren. Als de wil, en de durf, om te veranderen en te verbeteren ontbreken, ligt de top buiten bereik.

Het is duidelijk wat wij moeten leren van succesvolle sporters: de bereidheid om nét een stapje harder te lopen, nooit tevreden zijn, en altijd kritisch blijven. Onze klanten zijn onze trainers: we moeten goed naar ze luisteren, want zij vertellen ons hoe goed we zijn en waar we moeten verbeteren!

Adrienne van Veen