Algemeen

Tips voor een hygiënische werkplek2 min lezen

By 22 november 2021 No Comments

In tijden van corona wordt het steeds belangrijker om voor een hygiënische en veilige werkplek te zorgen. Maar hoe pak je dit goed aan? Welke voorzorgsmaatregelen kan je als werkgever? Wij zetten de belangrijkste zaken voor je op een rij.

Algemene bedrijfshygiëne voor de werkplek

Een goede bedrijfshygiëne is essentieel voor een veilige en hygiënische werkplek. Uiteraard draagt een grondige schoonmaak hier aan bij. Want wist je dat als je oppervlakten niet regelmatig desinfecteert, het aantal bacteriën met 30% per dag kan toenemen? Zorg daarom dat ruimtes zoals een keuken, toiletten of een showroom dagelijks worden schoongemaakt.

Maar en zijn meer maatregelen die jij als werkgever kan treffen.

Reinigen contactpunten

Juist ook kleinere contactpunten verdienen extra aandacht. Denk hierbij aan:

  •       Toetsenborden
  •       Telefoons
  •       Deurklinken
  •       Lichtknoppen
  •       Kraan
  •       Knopje van de waterkoker
  •       Toonbank
  •       Pinautomaat

Kortom, juist die punten die door (veel verschillende) handen worden aangeraakt. Gebruik water en zeep of allesreiniger om deze oppervlakken schoon te houden.

Handhygiëne

Handhygiëne is een belangrijke voorzorgsmaatregel om de overdracht van micro-organismen te verkleinen. Het gaat hierbij om handen wassen en het gebruik van desinfecterende middelen. Denk als werkgever dus aan het verstrekken van desinfecterende gels, antibacteriële zeep, papieren handdoekjes of Tork dispensers met een ellenboogbeugel.

Note: Het is belangrijk dat je een desinfecterende handgel alleen gebruikt als dit echt nodig is. Als je het te vaak gebruikt, kunnen de ziekteverwekkers ongevoelig worden.

Ventilatie

Goed ventileren is noodzakelijk voor een gezond en prettig binnenklimaat. Maar hoe weet je of jouw werkplek voldoende wordt geventileerd? Over het algemeen kan je een minimale luchtverversing van 30 m³/uur per persoon aanhouden. Dit regel je door bijvoorbeeld het raam gedurende het werk op een kiertje te zetten of het kantoor 15 minuten goed te luchten.

Ook kan je denken aan een mechanisch ventilatiesysteem. Hierbij voert een continu draaiende ventilatiemotor vervuilde lucht af en frisse lucht naar binnen. Vergeet echter niet regelmatig te controleren of deze aan staat / nog naar behoren werkt.

Overige tips bedrijfshygiëne voor de werkplek

Wat het af en toe lastig kan maken, is dat er per branche, sector of beroep aanvullende hygiënemaatregelen genomen moeten worden. Hieronder een aantal voorbeelden.

Horeca

Glazen, bestek en borden worden dagelijks door vele handen aangeraakt. Hierdoor is het verstandig om in de spoelkeuken een aantal extra voorzorgsmaatregelen te treffen. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuur van het spoelwater (85°C wordt aangeraden voor een maximale hygiëne) of het vermijden van het poleren van de glazen met de hand.

Contactberoepen

Wanneer er sprake is van contactmomenten met de klant wordt hygiëne nog belangrijker. Dit om zowel jezelf als je klanten te beschermen. Buiten de algemene bedrijfshygiëne voorzorgsmaatregelen kan je ook denken aan beschermingsmaterialen, zoals mond-neusmaskers of handschoenen. Ook kan er gedacht worden aan een gezondheidscheck van de klant voorafgaand aan de afspraak. Voor de actuele regels die gelden voor de contactberoepen kun je deze pagina raadplegen. Wel zo handig om op de hoogte te zijn natuurlijk!

Leave a Reply