Algemeen

TIPS VOOR EEN ZAKELIJK SUCCESVOLLE VALENTIJNSDAG2 min lezen

By 12 februari 2020 No Comments

Morgen is het Valentijnsdag: deze dag wordt steeds populairder. De kaarten en bloemenbranche spelen daar als vanouds op in. Dit jaar liggen ook de supermarkten vol met Valentijnsartikelen. Ook voor het MKB is de internationale dag van de liefde een goede manier om in te haken op de actualiteit, zonder dat dit als reclame of opdringerig wordt gezien. Hoe? lees onze tips!

Plaats een woordspeling op sociale media

Met een simpele quote kun je veel mensen bereiken, die de quote dan liken of delen. Het leukste is wanneer je met een knipoog naar jouw product en Valentijnsdag refereert. Dit deden  ING een Boursin in het verleden:

  • ING Nederland plaatste een afbeelding met twee pinpassen met de tekst: ‘Wij passen goed bij elkaar’
  • Boursin promootte de nieuwe kruidenboter met sjalot en bieslook met de volgende posts: ‘I like you sjalot’ of ‘You are bieslooking good’

Geef een kortingsactie

Je kunt op Valentijnsdag korting geven op specifieke producten of gratis verzendkosten hanteren.

Koppel een product of dienst aan liefde

Eigenlijk maakt het niet uit wat je verkoopt of welke dienste  je levert, je kunt ook andere producten dan rozen, parfum en chocola koppelen aan Valentijnsdag. Van rode verf, tot rode nagellak of mae-up of zelfs rode kledingstukken, maar ook bv dekens of andere dingen die de associatie van warmte en liefde oproepen zoals een Valentijnsontbijtje. Zo bracht Groupon fleecedekens onder de aandacht op Valentijnsdag met de tweet: “Onder wie heb jij altijd willen liggen?”

Geef de klant iets extra’s

Iets extra’s: altijd goed! Je kunt klanten ook iets extra’s geven bij hun aankoop. Hiermee kun je twijfelende klanten over de streep trekken. Domino’s gaf klanten op Valentijnsdag een gratis dessert bij aankoop van een pizza.

Check je verkopen op de dag zelf

Houd op Valentijnsdag zelf voortdurend je cijfers in de gaten. Zo controleer je welke producten wel of niet aanslaan. Dit kun je doen in je fysieke winkel of in je webshop. Kijk op Valentijnsdag ook naar andere cijfers van je webshop. Welke bezoekers komen er op je website (man of vrouw)? Als je een zoekmachine op je website hebt, kijk dan waar je bezoekers naar zoeken. Deze informatie kun je gebruiken om bepaalde producten op de voorgrond te plaatsen op bijvoorbeeld de homepage.

Valentijnsdag duurt slechts 1 dag, maar deze komt jaarlijks terug. Zie je acties op deze dag dan ook als een investering voor de lange termijn. Schrijf na afloop op wat er goed ging en wat er beter kan. Zo bouw je aan een steeds sterker fundament voor je commerciële succes op Valentijnsdag.

Leave a Reply