Algemeen

Uitgaven Sinterklaascadeaus moeilijk in te schatten1 min lezen

Door: 5 december 2016 Geen Reacties

Of Nederlanders nu we uit de recessie zijn meer of minder aan sinterklaascadeautjes uitgeven, blijkt een lastige vraag. De onderzoeksbureaus zijn het dan ook niet eens. Sinterklaas wint aan populariteit en volgens onderzoeksbureau Q&A resulteert dat in 4,6 procent meer sinterklaasomzet dan verleden jaar. Q&A ondervroeg 1800 consumenten, waarvan iets meer dan de helft aangaf Sinterklaas te vieren. De gemiddelde besteding per gezin ligt volgens de enquête net als vorig jaar op ruim 100 euro.

”De recente commotie rond Zwarte Piet lijkt het sinterklaasfeest geen windeieren te leggen”, aldus Q&A.

Op onze verlanglijstjes vindt de Sint vooral boeken, chocolade, aftershave, woondecoratie en cd’s, dvd’s en games.

EenVandaag

Veel mensen geven dit jaar juist mìnder uit aan sinterklaasinkopen, volgens onderzoek van tv-programma EenVandaag. Een derde van de mensen die het sinterklaasfeest viert, zou dit jaar minder uitgeven dan vorig jaar. Er wordt zelden meer dan 50 euro per gezin neergeteld voor sinterklaasinkopen.

Kerstcadeaus,

De tendens is dat een steeds grotere groep Nederlanders juist Kerst met cadeaus viert, blijkt uit een studie van marktonderzoeker GfK.

Afgelopen jaar vierde bijna de helft van de gezinnen met kinderen pas pakjesavond met Kerst. Bij huishoudens zonder kinderen een derde, volgens GfK.