Algemeen

Veilig thuiswerken in coronatijd versus privacy en de AVG3 min lezen

By 24 maart 2020 maart 26th, 2020 No Comments

Iedereen heeft zijn werkplek verlaten, met of zonder laptop en met of zonder door de werkgever geregelde verbinding. Veel ondernemers regelen hun zaken vanaf de keukentafel. Extra belangrijk dus om na te denken over de privacy en de veiligheid van deze manier van werken.

 

De huidige situatie biedt namelijk goede kansen voor cybercriminelen om gevoelige data te vergaren. Nu denk je misschien dat cybercriminelen zich alleen op grote multinationals richten, maar niets is minder waar! Ook ondernemers zoals jij en ik kunnen het slachtoffer worden van deze praktijken. Verklein het risico dat gevoelige gegevens op straat komen te liggen, en wees secuur, is het devies.

 

Tips:

1 . Werk in een beveiligde omgeving
Werk uitsluitend in een beveiligde thuiswerkomgeving, als dat mogelijk is. Dus log thuis in op de server van jouw bedrijf. Zodat je hetzelfde scherm te zien krijgt als op de zaak. Laat werknemers om een laptop of tablet te gebruiken die jij hebt verschaft.
Heb je geen beveiligde thuiswerkomgeving? Overleg dan met opdrachtgevers en opdrachtnemers over hoe je veilig werkt.

2. Wees voorzichtig met het gebruik van cloud-, opslag- of e-maildiensten, zeker wanneer deze gratis zijn
Het zou kunnen dat zo’n dienst juist gratis is omdat de aanbieder uw gegevens gebruikt voor andere doeleinden. Zoals marketing of verkoop van gegevens aan derden. Ook zou het kunnen dat deze diensten niet goed beveiligd zijn tegen internetcriminelen. Wees net als altijd extra voorzichtig met bijzondere persoonsgegevens, zoals medische gegevens of gegevens waaruit iemands etnische afkomst, seksuele voorkeur of religie af te leiden is.

3. Bescherm gevoelige documenten
Staan gevoelige documenten niet op de server, maar alleen op een usb-stick of op papier? Zorg er dan voor dat ze op de server van jouw bedrijf komen te staan. Papieren documenten kunt je op kantoor inscannen om ze daarna op de server te zetten. Of neem, als dit niet kan, de gegevens op een usb-stick mee. Zorg er dan wel voor dat je de gegevens op de usb-stick versleutelt. Dit geldt bijvoorbeeld voor lijsten met adressen van je klanten, maar al helemaal voor gevoelige informatie. Bijvoorbeeld over religie, etniciteit of gezondheid. Je kunt papieren dossiers of een usb-stick verliezen en in sommige gevallen kunnen ze zelfs worden gestolen.

4. Wees voorzichtig met het gebruik van (video)chatdiensten
Maak voor gesprekken waarin je gevoelige gegevens bespreekt bij voorkeur gebruik van de beschikbare veilige communicatiemiddelen. Dat is allereerst de telefoon.
Soms hebben organisaties beveiligde opties om te beeldbellen of te chatten. Bijvoorbeeld zorgorganisaties gebruiken systemen die voldoen aan de strenge normen die er voor de zorg zijn vastgesteld, voor gesprekken met patiënten. Gebruik deze, als ze beschikbaar zijn.
Heb je geen beveiligde opties om te beeldbellen of te chatten? En is het echt noodzakelijk om deze middelen in te zetten? Ga dan bewust om met eventuele alternatieven, zoals consumentenapps als FaceTime, Skype of Signal.

5. Let op phishingmails
Krijgt je e-mailberichten die je niet verwacht of die van een onbekende afzender zijn? Klik dan niet op links in deze e-mailberichten, open geen bijlagen en vul geen gegevens in. Het is bekend dat cybercriminelen gebruikmaken van de coronacrisis door phishingmails te versturen. Dat zijn nepmails met bijvoorbeeld informatie over het coronavirus.

Leave a Reply