Algemeen

Verantwoord ondernemen in ontwikkelingslanden blijkt lastig1 min lezen

Door: 22 december 2016 Geen Reacties

Nederlandse ondernemers die actief zijn in ontwikkelingslanden willen graag maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd even makkelijk te zijn.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Nederland deed een onderzoek onder 1200 mkb’ers.

Eén op de tien ondervraagden doet zaken in ontwikkelingslanden, veelal via een agent of groothandel. De belangrijkste reden voor het actief zijn in ontwikkelingslanden is ‘uitbreiding van activiteiten’, met 41 procent gevolgd door ‘winstkansen’.

Maatschappelijk verantwoord en duurzaam

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzame productie in ontwikkelingslanden wordt als belangrijk gekenmerkt, maar dit in praktijk te brengen blijkt (nog) buiten bereik te liggen. Van de mkb’ers stelt 48 procent geen eisen aan arbeidsomstandigheden en treft 63 procent geen milieubesparende maatregelen.

Verder stelt 31 procent geen eisen aan zakenrelaties op het gebied van verantwoord ondernemen en is 60 procent van de respondenten niet aangesloten bij een keteninitiatief of keurmerk.

“Het is positief dat veel Nederlandse ondernemers ontwikkelingslanden associëren met winstkansen en duurzaam zakendoen, maar we moeten kritisch blijven op het MVO-gehalte van hun bedrijvigheid”, aldus Marjolein van Gendt, onderzoekscoördinator van MVO Nederland.

46 procent van de ondervraagden kan geen maatschappelijk thema noemen in het land waar ze zakendoen.

In 2015 deed MVO een soortgelijk onderzoek. Daaruit bleek dat een kwart van de internationale ondernemers zichzelf ‘heel duurzaam’ vindt, maar zich niet verdiept heeft in de maatschappelijke problemen in het betreffende land.