Algemeen

Verbreden of juist specialiseren?2 min lezen

Door: 21 oktober 2016 Geen Reacties

In de detailhandel is er jarenlang een tendens geweest om het assortiment te verbreden, meer mensen aan te spreken om meer omzet te draaien. De laatste tijd zie je toch ook steeds meer ondernemers tegen deze ontwikkeling in gaan. Dit zijn winkels die juist enorm specialistisch zijn, maar hebben die wel de kans om te groeien?

Verbreding

Als je kijkt naar een doorsnee tankstation die nog bemand is dan weet je eigenlijk niet meer wat je ziet. Waar je vroeger brandstrof afrekende en ‘verse’ bloemen, sigaretten en tijdschriften kocht zijn tegenwoordig kleine supermarkten of halve horecazaken. Langs de A20 is er een Albert Heijn to go ingetrokken bij het tankstation en andere grote tankstations hebben allemaal een shop in shop principe met verse broodjes. Supermarkten verkopen al lang niet meer alleen eten en drinken maar ook het overige assortiment groeit enorm en een bouwmarkt is al lang geen bouwmarkt meer. Je ziet dat alles steeds dichter naar elkaar toe schuift en er een grote overlap ontstaat voor diverse producten. Bij dit soort verbreding zie je dat verzadiging op treed en specialisme verdwijnt en er kansen onstaan voor nieuwe ondernemers.

Specialisme

Met name in de grote steden zie je steeds meer pop-up stores of kleine zelfstandige een poging wagen hun assortiment terug te brengen naar de kern. Een kleine fietsenzaak waar je alles voor racefietsen kunt krijgen en die ‘ambachtelijk’ staat te sleutelen. Of de kleine koffiezaakjes die pretenderen de beste koffie te hebben. Soms weet ik zelfs niet eens welke koffie ik zou moeten proberen terwijl ik toch een fervent koffiedrinker ben, maar dat terzijde. Zijn deze, veelal kleine, zaken in staat om hun hoofd boven water te houden? Genoeg volume te draaien om zorgeloos te kunnen ondernemen. Het zal lastig zijn maar consumenten hebben wel vertrouwen in deze ondernemers. Misschien is het de gedachtegang dat het als de ondernemer alleen maar handgemaakte taarten verkoopt dat deze ook echt goed moeten zijn.

Om het kleine groot te maken ontkom je er bijna niet aan om aan een franchiseformule te gaan denken, je zal toch volume moeten draaien om er enigszins iets aan over te houden. Kostenbeheersing zal voor deze ondernemers de strategie zijn om hun hoofd boven water te houden in de roerige detailhandel.

De toekomst

Een breed assortiment zal denk ik alleen maar aanslaan als de prijzen laag zijn, er zal minder vertrouwen zijn in de winkels die van alles en nog wat verkopen. Een verkoper in de winkel kan ook onmogelijk kennis hebben van alle productgroepen. De specialisten kunnen hogere prijzen vragen omdat hun kennis en kwaliteit vaak gekoppeld is aan het kleine assortiment, maar hij zal uit moeten kijken dat het niet excessief wordt. Dan zal de gulden middenweg ook steeds groter worden, het shop in shop principe. Kleine specialisten die gezamenlijk een pand delen. De markt van vroeger wordt een hippe winkel waar je betaalbare kwaliteit kunt krijgen.

Jeroen Priem