Algemeen

Waarom iedere ondernemer vandaag de dag een website nodig heeft4 min lezen

Door: 27 juli 2017 Geen Reacties

Vorige week is uit onderzoek gebleken dat maar liefst een kwart van de MKB’ers en ZZP’ers op dit moment nog geen website heeft. Hierdoor wordt een groot aantal kansen gemist. Vandaag de dag is maar liefst 85% van de Nederlanders gedurende de dag bezig op internet. Zij zoeken diensten en producten die zij vaak op dat moment al willen afnemen, en daarmee is een website een ideaal middel om meer klanten aan te trekken.

Vrijwel iedere MKB’er en ZZP’er is ongetwijfeld een keer benaderd door een bedrijf dat de website goed kon opzetten. Vaak worden deze aanbiedingen afgewezen, omdat er niet altijd voldoende zekerheid is of het laten ontwikkelen van een website een positief rendement met zich meebrengt. Met de komst van goedkopere websites, die volledig worden verzorgd, is het vandaag de dag gelukkig erg eenvoudig om te zorgen dat de website inderdaad een positief rendement oplevert.

 

Een website is een visitekaartje

Wat doe je op het moment dat je een goede boekhouder nodig hebt? Ongeveer 10 jaar geleden werd de lade met visitekaartjes geopend en werd er net zo lang gezocht tot er een visitekaartje van de boekhouder tevoorschijn kwam. Dankzij de handige contactinformatie op het visitekaartje kon men direct telefonisch contact opnemen, vragen stellen en een eerste afspraak maken. Vandaag de dag gaat dat volledig anders.

 

In plaats van de lade met visitekaartjes gebruiken de meeste mensen Google. Zij voeren hier een zoekterm in zoals ‘Boekhouder Rotterdam’ en gaan op basis van de zoekresultaten op zoek naar een goede match. En dit doet jouw doelgroep, dag in dag uit, ook met zoektermen die gerelateerd zijn aan jouw diensten en producten. De visitekaartjes hebben dan ook plaats gemaakt voor websites waarin de doelgroep in één oogopslag kan uitzoeken of het bedrijf een juiste match is voor de diensten en/of producten die zij op dat moment zoeken. Het is dan ook essentieel om de promotie die met visitekaartjes wordt gedaan verder uit te breiden naar een online kanaal.

 

Meten hoe goed een marketingcampagne werkt

 

Dankzij een website wordt het bijzonder eenvoudig om in kaart te brengen welke marketingcampagnes goed werken. Een advertentie in een krant of magazine in combinatie met een website is dan ook dé nieuwe manier om potentiële klanten te bereiken. Door de doelgroep naar een specifieke pagina op de website te sturen kan exact worden uitgezocht hoe goed deze marketingcampagnes werken. Dit biedt nieuwe mogelijkheden om marketingcampagnes met een hoog rendement op te zetten, terwijl marketingcampagnes met een laag rendement eenvoudig geschrapt kunnen worden.

 

Grote nationale markt benaderen

Met een website kan bovendien in één keer de volledige Nederlandse doelgroep benaderd worden. Visitekaartjes beperken zich tot het overdrachtsmoment – alleen de mensen die jij tijdens netwerkevenementen of andere evenementen tegenkomt zullen het visitekaartje ontvangen. Maar een website is door iedereen te bereiken, ongeacht hun locatie. En dat maakt het bijzonder eenvoudig om iedereen die interesse heeft in jouw diensten en producten te bereiken.

 

Beter contact met potentiële klanten

Potentiële klanten die jouw producten en diensten willen afnemen lopen vaak nog met vragen rond. Deze vragen kunnen over het algemeen telefonisch beantwoord worden. Een website is een medium om deze informatie aan potentiële klanten te geven, nog voordat zij telefonisch contact opnemen. Zo zijn potentiële klanten veel sneller op de hoogte van de manier waarop jij werkt, welke levertijd zij kunnen verwachten en wat de kosten zullen zijn. Dit bespaart jou als ondernemer ontzettend veel tijd, omdat er niet langer telefonische hulp nodig is om te kijken of dit een goede match is voor deze potentiële klant.

 

Een groeiende trend in de wereld van MKB’ers en ZZP’ers

Ondanks het feit dat een kwart van de MKB’ers en ZZP’ers aangeeft nog geen website te hebben, is er nog steeds een groeiende lijn te zien in het aantal websites dat binnen deze sector op het internet te vinden is. Dit heeft vooral te maken met de kosten die ieder jaar lager worden dankzij nieuwe initiatieven. Zo kunnen ondernemers bijvoorbeeld via Ondernemerswebsites.nl vanaf €9,- per maand en eenmalige opstartkosten van €265,- een eigen website laten maken, welke perfect aansluit bij de huisstijl van het bedrijf.

 

Dankzij initiatieven zoals Ondernemerswebsites.nl zullen we de komende jaren dan ook zeker een snellere groei in het aantal MKB’ers en ZZP’ers met een website zien. En dat is nodig, want de Nederlandse consumenten en bedrijven zitten hard te wachten op een volledig aanbod van alle producten en diensten die zij bij Nederlandse bedrijven kunnen afnemen.