Algemeen

Waarom je als ondernemer niet altijd blind ergens op moet vertrouwen3 min lezen

By 10 mei 2019 mei 13th, 2019 No Comments

Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor de koers van jouw eigen onderneming. En daar komen veel verschillende verantwoordelijkheden en dagelijkse taken bij kijken. Voor je het weet verlies je de belangrijkste zaken uit het oog en gaat er af en toe iets fout.

Daarom lees je deze week een belangrijke blunder die je als ondernemer kunt maken: overal blindelings op vertrouwen. Want wat ons onderbuikgevoel soms ook zegt, we moeten er soms voor kiezen om even extra op te letten en voldoende onderzoek te doen naar de zaken die op dat moment spelen.

Waarom kun je niet overal blindelings op vertrouwen?

Een potentiële klant die aangeeft de komende tijd veel te bestellen of een klant die zegt dat het geld ergens de komende weken jouw kant op komt. Als ondernemer hoor je regelmatig beloftes die ontzettend goed klinken. En als alles goed loopt dan is het ook ideaal dat je deze beloftes zo op het blote oog kunt aannemen.

Maar in sommige gevallen loopt het niet helemaal zoals het hoort te lopen. De potentiële klant wil bijvoorbeeld de eerste bestelling tegen een lagere prijs afnemen, omdat hij of zij eerst de kwaliteit wil beoordelen voordat er meer besteld wordt. En als de eerste lading is geleverd, hoor je vervolgens helemaal niets meer van hen. Je hebt een korting gegeven maar het levert je uiteindelijk geen nieuwe business op.

De klant die aangeeft binnen enkele weken te betalen laat het toch afweten en na enkele weken zie jij nog steeds het geld niet op jouw bank staan. Dit is zonde, want je hebt het geld hard nodig om jouw onderneming draaiende te houden. Wellicht kiest de klant er zelfs voor om helemaal niet meer te betalen, wat alleen maar zal resulteren in problemen voor jouw onderneming.

Wat kun je hiervan leren?

Het is belangrijk om goed gedocumenteerd te hebben wat er allemaal is afgesproken met een klant. Door de belangrijkste zaken op papier te zetten, heb je wettelijk gezien een goed middel om later op terug te vallen wanneer de klant zijn of haar beloftes niet nakomt. Bovendien kun je door zaken op papier vast te leggen ook zeker zijn dat de andere partij serieus is over de beloftes die worden gemaakt.

Indien een potentiële klant aangeeft in de toekomst meer af te nemen en daarom lagere prijzen zoekt voor de eerste bestelling, is het belangrijk om contractueel vast te leggen aan welke voorwaarden de eerste bestelling moet voldoen om te zorgen dat de vervolgbestelling daadwerkelijk komt. Zo kun je achteraf aantonen dat, indien de klant al vanaf de start simpelweg een korting op de bestelling wilde en niet van plan was meer te bestellen, deze beloftes gemaakt zijn. Bovendien filter je ook de partijen die al niet van plan waren hierna meer te bestellen door het op papier te laten vastleggen.

Ditzelfde geldt voor een klant die aangeeft binnen enkele weken te betalen maar waarbij de betaling uitblijft. Door mensen op papier te laten vastleggen dat zij de factuur zullen betalen, voorkom je dat zij uiteindelijk toch hun belofte niet nakomen. Bovendien heb je ook hierbij weer juridisch bewijs dat de klant deze belofte gedaan heeft.

Leave a Reply