Algemeen

Zo haal je als ZZP’er nieuwe business binnen4 min lezen

Door: 12 maart 2018 Geen Reacties

Als zelfstandige ben je continu bezig om de beste klanten binnen te halen. Je hebt jouw idee inmiddels omgezet naar een echt bedrijf en wilt de komende jaren flink uitbreiden en mooie stappen in jouw carrière zetten.

Toch kampt een groot deel van de ZZP’ers nog steeds met het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit leidt tot een lagere omzet, wat erin kan resulteren dat het bedrijf niet direct het succes wordt dat je zelf voor je ziet.

 

Daarom geven wij jou in dit artikel enkele tips om als ZZP’er op nieuwe manieren klanten binnen te halen.

 

Zoek potentiële klanten op LinkedIn

LinkedIn; het is alles wat je als ZZP’er kunt hopen. Dit gigantische sociale netwerk is een ideaal platform om nieuwe klanten te bereiken. Je moet het als volgt zien: normaal gesproken ging je om te netwerken naar een netwerkevenement of beurs. En daar was je niet altijd zeker of je jouw doelgroep zou ontmoeten, want daar lopen duizenden mensen rond.

 

LinkedIn helpt je dit zo veel mogelijk te filteren. Je hoeft hier niet iedere keer 300 visitekaartjes uit te delen, met de hoop dat er ooit een keer een opdracht uitkomt. In plaats daarvan kun je direct de verantwoordelijke binnen een bedrijf vinden die jij wilt spreken.

 

Stel: je wilt als getalenteerde webdesigner een nieuwe klant binnenhalen. Je struint op het internet rond op zoek naar websites waarvan jij vindt dat die wel een mooie nieuwe website kunnen gebruiken. Op een gegeven moment heb je er één te pakken. Vervolgens kun je op LinkedIn de eigenaar van het bedrijf opzoeken en een connectie maken. Verkoop hierbij niet direct jouw diensten, maar ga in gesprek met de klant: wat is de reden dat zij al een tijdje geen nieuwe website hebben gelanceerd?

 

Door echte interesse te tonen, bouw je een relatie op met de klant. Je leert de pijnen kennen en kunt beter inzien wat de klant echt nodig heeft. Natuurlijk zul je bij LinkedIn niet de eerste de beste binnenhalen; overigens hebben sommigen dit geluk wel. In plaats daarvan moet je er een routine van maken: benader iedere dag 10 mensen op LinkedIn waarvan jij vindt dat zij wel een upgrade kunnen gebruiken met de website. Bouw relaties op, toon serieuze interesse en leer steeds meer over jouw klanten.

 

Investeer een klein beetje in reclame voor jouw onderneming

Je kunt er als zelfstandige eigenlijk niet meer omheen: het is belangrijk om af en toe wat geld te investeren om zo nieuwe klanten binnen te halen. Marketing is vandaag de dag belangrijker dan ooit.

 

Door iedere maand een paar honderd euro te steken in Facebook Ads, Google Adwords of banners op websites waarvan jij weet dat jouw klanten daar komen, bereik je direct een groot deel van jouw doelgroep.

 

Stuur ze direct naar jouw website, waar je natuurlijk alle informatie over jou, jouw diensten en jouw producten hebt verzameld. Zo kunnen klanten direct meer over jou leren. Geef ze natuurlijk ook een mogelijkheid tot contact, zoals een contactformulier, e-mailadres of telefoonnummer, zodat zij jou bij vragen en interesse direct kunnen bereiken. Heb je zelf nog geen website? Bij Modual kun je voor slechts €325 een website laten maken.

 

Bied waarde, verkoop later

Een belangrijk onderdeel voor zelfstandigen is zichzelf actief in de markt zetten. De doelgroep komt sneller naar jou toe voor advies en jouw diensten wanneer je bekend staat als een autoriteit binnen die markt.

 

Deze status als autoriteit bouw je het beste op door jouw kennis te delen – wat maakt jou uniek tegenover de anderen in jouw markt? Schrijf leuke teksten op jouw website, deel unieke berichten op Facebook en LinkedIn en spreek op belangrijke evenementen.

 

Dit helpt voor de nodige naamsbekendheid, maar zorgt er ook voor dat mensen bij jou komen wanneer ze een dienst of product nodig hebben dat jij aanbiedt.

 

Plan structureel een dag per week in voor acquisitie

Door 20% van jouw tijd te investeren in acquisitie, zorg je dat je nooit te weinig klanten hebt. Dit is een dag per week, bijvoorbeeld op vrijdag wanneer jij je aan het voorbereiden bent op het weekend. Schrijf alvast een aantal berichten en plan deze in om op een andere dag verstuurd te worden.

 

Door iedere week een vaste tijd aan te houden, weet je zeker dat je iedere week bezig bent om jouw bedrijf verder uit te breiden. Dat biedt nieuwe mogelijkheden om klanten op de korte termijn binnen te halen, maar ook op de lange termijn zal dit aanzienlijk schelen in het aantal opdrachten dat jij binnenhaalt.

 

En bovenal: geniet van het ondernemerschap

Ondernemen is prachtig, het is een van de mooiste banen die je kunt hebben – dat is hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat je hiervoor gekozen hebt. Geniet dan ook van het hele proces, toon klanten de passie die jou heeft laten overstappen naar het ondernemerschap. Als je veel passie hebt om het beste aan klanten te bieden, waarderen zij dat ten zeerste en doen zij graag zaken met je. En dat zorgt voor belangrijke relaties die jouw onderneming, maar ook jezelf, de komende jaren flink vooruit zullen helpen.