Ondernemersverhalen

Inge Bodmer van De Maasstroompjes3 min lezen

By 28 februari 2020 No Comments

In 1934 besloot de stad Rotterdam op zoek te gaan naar een koekje dat de stad zou vertegenwoordigen. Zo had Gouda bijvoorbeeld de stroopwafel, Amsterdam het Eberhartje, Zwolle de Blauwvinger. Voor Rotterdam werd het dus het Maasstroompje. De naam van het koekje is heel eenvoudig te verklaren: je ziet Rotterdam-Zuid en Rotterdam-Noord met daartussen de Maas.
Dit ontwerp was het idee van de grootvader van Inge Bodmer. Hij bedacht het ontwerp en won met het Maasstroompje de wedstrijd van “het koekje van de stad”. De Rotterdamse bakker was natuurlijk ontzettend blij en trots met zijn prijs. De koekjes waren te koop in zijn bakkerij en ook bij zijn vrouw in haar theesalon. Na de Tweede Wereldoorlog bleef het echter lang stil rond de Maasstroompjes, totdat zijn kleindochter Inge daar zeven  jaar geleden verandering in bracht.

 

Het idee om de Maasstroompjes terug te brengen op de markt speelde al een tijdje bij haar. Hoe leuk zou het zijn om Rotterdam kennis te laten maken met het “eigen” koekje en het verhaal erachter? Wij spraken Inge over haar initiatief om het Rotterdamse koekje te laten herleven.

 

“Koken en bakken was altijd al een hobby van mij. Maar, het plan dat ik had wilde ik oorspronkelijk pas gaan uitvoeren als ik 65 jaar zou zijn. Op een dag vertelde ik mijn idee echter aan de bakker van de winkel waar ik destijds werkte. Hij was direct zeer enthousiast, het authentieke recept van het koekje was perfect!

Ik heb toen gevraagd aan een meestersbanketbakker of hij met mij mee wilde kijken naar het bakproces. Hij raadde mij aan om de koekjes niet zélf te bakken, maar op zoek te gaan naar een professionele bakkerij.”

De zoektocht naar een geschikte partner om het Maasstroompje nieuw leven in te blazen leidde uiteindelijk tot een bijzonder toeval. Inge vertelt: “Mijn grootvader was met zijn bakkerij gevestigd aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Precies in die straat heb ik mijn bakkerij gevonden. Na het verhaal en de geschiedenis uitgelegd te hebben, was de eigenaar het er direct mee eens dat dit koekje weer terug moest komen. Zo gezegd zo gedaan: niet veel later lagen de koekjes in de schappen.”

 

Daarna is het heel snel gegaan. Inge kreeg niet alleen veel aanvragen binnen van andere bakkerijen en winkels, zelfs de Rotterdamse VVV wilde het koekje opnemen in hun winkel. Toch was er nog een belangrijke stap te zetten, vertelt Inge.

“Wat nog  ontbrak, was een passende verpakking. Ik vond tussen de spullen van mijn grootvader een oude rol inpakpapier, en dit gaf mij inspiratie voor de verpakking die ik wilde gebruiken. Het logo is uiteindelijk een nieuw ontwerp geworden, maar wél met de inspiratie van vroeger. Daarnaast zijn we al bezig met de uitbreiding van de Maasstroompjes, zo hebben we al ook “Kaasstroompjes”, een chocoladebonbon en zelfs zeepjes.”

 

Min of meer onverwacht is Inge nu dus ondernemer geworden. “Ik ben alleen begonnen met mijn bedrijf, en dat nog wel op 57 jarige leeftijd. Ik heb ontzettend veel mogen leren, zeker van het online proces en social media. Vandaag de dag werk ik samen met mijn echtgenoot en mijn dochter. We runnen de Maasstroompjes als gezin. Verdere toekomstplannen zijn er zeker: we willen in nog veel meer winkels in de regio in de schappen komen te liggen. Ook willen we bereiken dat cafés en restaurants ons koekje bij de koffie gaan serveren. Kortom, we kunnen het merk nog veel verder uitbreiden. Het succes is heel erg leuk, maar voor mij blijft het toch het belangrijkste dat hiermee het verhaal van mijn grootvader word doorverteld. Dat is echt heel speciaal!”

 

Neem een kijkje op de website >>

 

 

Leave a Reply