Ondernemersverhalen

Jochem van DE KŌJŌ3 min lezen

By 9 april 2020 No Comments

 

Wanneer onze maatschappij een stap vooruit zet, betekent dit soms dat belangrijke facetten hiervan een paar stappen achteruit moeten doen. De nieuwe regelgeving omtrent roken is objectief gezien een progressieve manoeuvre. Echter zijn er veel ondernemers en bedrijven die hier onder lijden. Gelukkig biedt het bedrijf DE KŌJŌ hier op maat gemaakte oplossingen voor, oplossingen waardoor wel iedereen een stap vooruit kan zetten.

 

We interviewden Jochem Veldhoen, de eigenaar van DE KŌJŌ. Weloverwogen verteld hij dat het klaarblijkelijk van belang is dat roken iets van vroeger wordt. Echter rookt 1 op de 5 Nederlanders nog steeds en ziet het er niet naar uit dat dit binnen een afzienbare tijd zal stoppen. Volgens de kritische website TabakNee neemt het aantal rokers met slechts 1 of 2 procent per jaar af. Het is dus onbetwistbaar dat we het hebben over een enorme groep en dat het een gegeven is dat deze groep de voorkeur geeft aan bedrijven en horecagelegenheden waar ze fatsoenlijk worden gefaciliteerd. Dit wordt moeilijk gemaakt door de nieuwe regelgeving, echter is dit zeker niet de enige uitdaging voor de ondernemer volgens de heer Veldhoen. “Ondernemers en bedrijven zullen ook zeker moeilijkheden ondervinden door sociale controle. Groepen niet-rokers zullen bijvoorbeeld bezwaar hebben als de ondernemer roken op een terras zal toestaan en simultaan zullen rokers bezwaar hebben als de ondernemer dit verbiedt. Ondanks het feit dat niet-rokers in de meerderheid zijn, zouden rokers volgens de NCBI gemiddeld twee keer zoveel drinken, dit zijn klanten die een horecaondernemer niet wilt missen. Daarnaast worden terrassen vaak in groepen bezocht, als hier een roker bijzit zal deze pleiten voor een terras waar wel gerookt mag worden.” Op de vraag wat dit betekend voor andere branches antwoordde Jochem “Wat voor onderneming het ook is, zolang mensen dit bezoeken zal er behoefte zijn aan een rokersfaciliteit. Het is belangrijk om werknemers, klanten en bezoekers een ervaring te bieden waar zij zich verbonden met de onderneming voelen. Wanneer men mensen een stuk moet wegsturen zal dit vast begrepen worden, echter zal dit waarschijnlijk niet gewaardeerd worden. Iedereen tevreden houden is nu namelijk zeer mogelijk.”

 

De heer Veldhoen vertelt dat de meest logische oplossing uiteraard bedekte rookfaciliteiten voor buiten zijn. “Echter was dit voorheen een zeer onaantrekkelijke keus. Het aanbod was deprimerend, grauw, onorigineel en relatief duur. Gezien alle bedrijven en horecagelegenheden anders zijn, zich in een ander pand plaatsvinden en een ander visueel uitgangspunt hebben, is de kans dat een bestaand ontwerp correspondeert met de uitstraling en behoefte van een bedrijf of horecagelegenheid vrijwel nihil. Deze visuele inconsistenties gepaard met de inspiratieloze constructies zorgt ervoor dat bedrijven de rookfaciliteiten het liefst verstoppen, dat rokers zwartgallig hun pauze moeten doorbrengen en dat niet-rokers zich storen aan de sombere verschijning.” De oprichter van DE KŌJŌ continueerde met “Dit is een situatie waarin niemand wint. Gezien het mogelijk is om een situatie te creëren waarin zowel de ondernemers, rokers als niet-rokers winnen – en het feit dat dit mogelijk is door onze passie voor design te beoefenen terwijl we problemen oplossen, zien we naadloze rookfaciliteiten realiseren als onze roeping.”

Ten gevolge van de nieuwe regelgeving en de extra sociale controle dat hierdoor word opgewekt, is er een grote kans ontstaan voor ondernemers om zich positief te onderscheiden tegenover de concurrentie.

DE KŌJŌ kan voor deze ondernemers rookfaciliteiten realiseren die perfect aansluiten bij de bestemming. Of het nou een rookfaciliteit is in de vorm van een overkapping voor terrassen, een comfortabele rookfaciliteit met zonnepanelen om de ingebouwde beeldschermen van energie te voorzien, een echte eyecatcher om het bedrijf op te fleuren of simpelweg een minimalistische voorziening, DE KŌJŌ kan het allemaal.

Geen rook faciliteit zal hetzelfde zijn aangezien elk bedrijf unieke eigenschappen heeft. Het enige wat iedere creatie in gemeen zal hebben, is dat het iets om te pronken is in plaats van iets om te verstoppen.

Daarenboven is het waard om te vermelden dat DE KŌJŌ gemiddeld vier tussenpersonen overslaat wat resulteert in een prijs-kwaliteitverhouding die niet te evenaren is.

Als laatst deelt de heer Veldhoen mee dat iedereen DE KŌJŌ met een gerust hart mag benaderen. “Met liefde staan we iedereen te woord.”

 

Voor meer informatie over DE KŌJŌ

Leave a Reply