Ondernemersverhalen

Ondernemersverhaal – Dames fietskleding is veel te conservatief, dat moet anders kunnen!4 min lezen

Door: 15 mei 2017 Geen Reacties

Suzan Hauwert (33) besloot haar eigen dames fietskledinglijn op te zetten. Ze ging op zoek naar de mooiste materialen en kleuren en ontwikkelde een vernieuwende collectie. Ruim een jaar lang testte ze alle items zelf. Zodat ze zeker wist dat het duurzaam was.

‘Fietskleding moet veel ondergaan: zon, zweet, veel wasbeurten en wrijving door het zitten op het zadel.’

Ervaring in productie
‘Het is niet gemakkelijk een hoogwaardige fietskleding collectie op te zetten’, aldus Suzan Hauwert. “Er zijn veel mensen die zelf een kledinglijn opzetten zonder ervaring in textielproductie. Er gaat vaak een wereld voor ze open wanneer ze merken hoe ingewikkeld textielproductie eigenlijk is. Gelukkig heb ik meer dan twaalf jaar ervaring in de textielbranche. Ik heb in het verleden de productie van diverse kledingmerken gecoördineerd, ben erg kieskeurig en weet waar je op moet letten bij het produceren van kleding.’

Een realist die haar gevoel volgt
‘Enkele jaren geleden begon ik met indoor cycling, ook wel spinning genoemd. Dat is staan of zittend fietsen op een speciale hometrainer of spinner. Niet lang daarna startte ik ook met wielrennen. Ik kon ècht geen leuke fietskleding vinden en merkte dat mijn fietsvriendinnen precies hetzelfde probleem hadden. Het huidige aanbod is vooral op performance gericht. Hardloop- en yogakleding is de afgelopen jaren ontzettend fashionable geworden, maar het aanbod in dames fietskleding is nog steeds basic en een beetje saai of juist heel druk, vol met bloemen en emblemen.

Na een uitgebreide enquête, veel interviews met fietsende vrouwen en een hoop online research, besloot ik mijn gevoel te volgen. Normaal gezien ben ik eerder een realist dan een optimist; eerst zien, dan geloven. Echter hier had ik zo’n ontzettend goed gevoel over. Daarom besloot ik mijn eigen bedrijf, Susy Cyclewear, op te richten.

Van alle markten thuis
Veel van mijn vrienden en familie hielpen in het begin mee met mijn bedrijf. Mijn moeder handelde bijvoorbeeld de bestellingen af. Ik vind het leuk te blijven leren en veel zelf te doen, maar merkte al snel ik dat ik sommige dingen beter uit handen kon geven zodat ik mij volledig kan focussen op de in- en verkoop.

Veel nieuwe merken
Het afgelopen jaar zijn er ontelbaar veel nieuwe merken in dames fietskleding bijgekomen. Maar eerlijk is eerlijk, ze brengen geen hippe fashionable kleding. Ik wil het huidige aanbod fietskleding doorbreken door dingen echt anders te doen. Zo hebben we een item met een driekwart mouw en een aangesloten top zonder rits. Dat lijkt niet bijzonder maar Susy Cyclewear is de enige die dit op dit moment aanbiedt. Het is wachten tot dat iemand het kopieert, maar dan heb ik allang weer wat nieuws bedacht.

Daarnaast besteed ik erg veel aandacht aan een goede, vrouwelijke pasvorm. Iedere naad moet precies op de juiste plek zitten.

Roots
‘Ik ga deze week naar een stoffenbeurs om nieuwe inspiratie op te doen. Dit is voor mij ècht snoepen! Als kind ging ik vaak met mijn moeder mee naar stoffenwinkels. Ik denk dat mijn liefde voor stoffen daar is ontstaan. Ik vind het heerlijk om alle prachtige, nieuwe stoffen te zien en te bepalen welke kleuren ik ga gebruiken voor de nieuwe collectie van Susy Cyclewear’.

‘Ik zag mezelf vroeger helemaal geen ondernemer worden. Ik was verlegen en onzeker. Inmiddels is dat helemaal veranderd. Ik vind het ontzettend leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Het geeft me een kick wanneer dingen lukken. Het ondernemen zit me trouwens in het bloed. Mijn vader is ondernemer en zelfs mijn oma was in de jaren vijftig zelfstandig ondernemer. In die tijd was dat heel wat. Mijn oma is voor mij zeker een inspiratie geweest. Als zij het toen voor elkaar kreeg, dan lukt het mij nu ook.’

De toekomst
‘Het wielerseizoen staat nu voor de deur. Ik heb voldoende voorraad, maar toch heb ik liever dat er iets uitverkocht is dan dat ik met te veel voorraad zit. Dan is het ‘helaas pindakaas’ voor de klant en wachten totdat de nieuwe collectie verkrijgbaar is. Ik wil niet te snel groeien als bedrijf en alleen dingen doen die bij Susy Cyclewear passen. Zo kwam ik laatst in een winkel terecht waar 30 jaar lang niets aan de winkelinrichting was veranderd. Het zag er behoorlijk triest uit. Op zo’n plaats zie ik mijn merk niet hangen. Ik maak dan de keuze niet met zo’n winkel in zee te gaan, ook als ik op die manier omzet misloop’.

‘Er zijn steeds meer vrouwen die gaan fietsen, dus de markt groeit enorm. Maar Nederland blijft een land met weinig inwoners. Daarom ben ik op zoek naar hoogwaardige retailers buiten Nederland. Ik heb nog een lange weg te gaan maar ik ben pas 33.’

Via MKB belangen bied ik iedereen 10% korting aan op de gehele Susy cyclewear collectie.

www.susycyclewear.com
De kortingscode; MKB  
(geldig t/m 30 mei 2017)

Ps: Wil je zelf ook een kledingmerk opstarten, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Ik vind het super leuk om je op weg te helpen! Mail mij op info@susycyclewear.com