Ondernemersverhalen

Ondernemersverhaal – Eigenlijk ben ik nooit bewust ondernemer geworden3 min lezen

Door: 28 maart 2017 Geen Reacties

Ad van der Kouwe (55) was voorbestemd om grafisch ontwerper te worden. Als klein jongetje bedacht hij boeken en krantjes, en tekende hij logo’s en postzegels na. Het eerste werk dat in oplage werd verspreid was het programmaboekje bij de afscheidsmusical. Daarna volgden talloze schoolkrantjes en postertjes die door zijn moeder zorgvuldig werden bewaard. ‘Ik ben er zeker van dat zij die nog steeds in de kast heeft liggen!’ zegt hij lachend.

‘Eigenlijk is mijn carrière in een rechte lijn gelopen: na de middelbare school kwam ik op de Rotterdamse kunstacademie terecht – nu de Willem de Kooning Academy – waar ik mijn diploma behaalde in grafische vormgeving en advertising. Daarna kon ik meteen aan de slag als assistent bij mijn voormalige docent Jurriaan Schrofer, die was gevraagd om de identiteit te ontwerpen voor de nieuwe Rotterdamse Schouwburg.’ 

Behalve het werk voor Schrofer kreeg Ad ook heel wat eigen opdrachten. ‘Van het een kwam het ander’, vertelt hij ‘…eigenlijk ben ik nooit bewust ondernemer geworden, het is me min of meer overkomen.’

Samen sta je sterker

In diezelfde tijd liep hij zijn oud-medestudente Inge Croes-Kwee tegen het lijf, die na een korte start bij een Amsterdams ontwerpbureau voor zichzelf was begonnen. Omdat mentaliteit, stijl en werkwijze goed bij elkaar pasten én zij goed met elkaar overweg konden, lag het voor de hand om samen een bedrijf te beginnen. ‘We hadden inmiddels de nodige ervaring, en als bureau kun je je klanten toch meer zekerheden bieden dan als éénpitter!’ En zo werd in 1990 Manifesta – bureau voor grafische vormgeving opgericht, inmiddels omgedoopt tot Manifesta – Idee & Ontwerp.

Na 27 jaar werken Ad en Inge nog steeds samen, daarbij ondersteund door senior-ontwerper Karin Nas-Verheijen en webbouwer Eelco Deuling. Een klein bedrijf maar uitstekend in staat tot het uitvoeren van grote opdrachten. Voor een enorme diversiteit aan klanten – overheden, non-profitorganisaties en het bedrijfsleven – wordt een al even grote diversiteit aan ontwerpopdrachten uitgevoerd. En dat gebeurt naar tevredenheid: klanten van het eerste uur weten Manifesta nog steeds te vinden.

Veelzijdig

Ad: ‘Je kunt voor heel wat ontwerpwerk bij ons terecht: we maken bijvoorbeeld boeken, tijdschriften, tentoonstellingen, websites, campagnes en identiteiten. We kunnen forse opdrachten aan – zo hebben we bijvoorbeeld een grote reizende tentoonstelling gemaakt, met alles erop en eraan in opdracht van de Duitse overheid – maar werken we met evenveel plezier aan de identiteit voor een bescheiden start-up’.

Natuurlijk is de crisis niet aan Manifesta voorbijgegaan. ‘Een paar jaar lang was het lastig om nieuwe opdrachten te vinden. Gelukkig zijn onze klanten erg trouw, maar daarmee alleen red je het niet! Er is daarom ingezet op innovatieve technologische mogelijkheden én op het zelf initiëren van opdrachten. Dat vergt een lange adem, maar levert uiteindelijk wel iets op. Zo hebben wij voor verschillende grote bedrijven fraaie digitale tijdlijnen ontwikkeld, die op de sites van die bedrijven te bekijken zijn. De technologie biedt nog heel veel onontdekte mogelijkheden waarnaar wij graag op zoek gaan!’

Dat betekent overigens niet dat Manifesta het traditionele grafisch ontwerpen vaarwel heeft gezegd… Ad: ‘Nee hoor, daar liggen onze roots en in tegenstelling tot wat weleens gedacht wordt is er een grote markt voor die wij heel graag met onze kennis en ervaring bedienen!’

Deel en win een prachtig boek!

U leest het goed. Wanneer u dit artikel vanaf facebook deelt op uw eigen facebookpagina, maakt u kans op een prachtig boek ‘The dutch and their bikes’ door Shirley Agudo, natuurlijk vormgegeven door Manifesta.

Manifesta Idee & Ontwerp

Jufferkade 46

3011 VW Rotterdam

010 – 413 19 12

www.manifesta.com