Ondernemersverhalen

Ondernemersverhaal – Minder afval en steeds meer grondstoffen, dat is de toekomst!3 min lezen

Door: 18 april 2017 Geen Reacties

Rob Verduin (51) begon 24 jaar geleden met een achtergrond in financiële administratie bij het moederbedrijf van MKB-afval, G.P. Groot inzameling en recycling, een regionaal A-merk op het gebied van afvalinzameling en recycling. Zijn interesse in operationele administratie zorgde ervoor dat hij betrokken raakte bij de softwareontwikkeling voor de ‘branche’.

Van het een kwam het ander. De steeds groter wordende noodzaak om afval te kunnen scheiden en daaraan gekoppeld het groeiende bewustzijn op het gebied van afvalscheiding, vroeg om steeds meer en complexere logistieke en administratieve toepassingen. Rob verdiepte zich in e-commerce.

De tijd was rijp om onder de vlag van het moederbedrijf zo’n tien jaar geleden de webshop Afval.nl te lanceren. Een webshop voor zowel particuliere als zakelijke klanten die via internet hun bouwcontainer voor bouw- en sloopafval kunnen bestellen.

Zes jaar later volgde de webshop MKB-afval.nl, gericht op de zakelijke markt. Hier kunnen bedrijven online een abonnement afsluiten voor bedrijfsafval.

Van afval naar grondstoffen
Rob vertelt: ‘De tendens is dat er steeds meer afvalscheiding zal plaatsvinden en dat er aanmerkelijk minder afval geproduceerd wordt. Dat is nu al aan de gang. Denk maar aan papierinzameling. Doordat iedereen nu met computers werkt is de noodzaak voor het gebruiken van papier veel minder geworden. Bovendien zullen er steeds meer recyclingmogelijkheden komen.’

‘Nu al is de slogan die wij hanteren: Van afval naar grondstoffen. Daarmee wordt bedoeld dat steeds meer soorten afval op een bijzondere manier verwerkt kunnen worden tot grondstoffen. Of dat nu biobrandstof betreft, compost of kleding. Het is een branche waar momenteel veel innovatieve ontwikkelingen in plaatsvinden, op weg naar een circulaire economie.’

‘Dit vraagt natuurlijk om steeds meer segmentering in de afvalverwerking. De uitvoering ervan is niet ingewikkeld. De administratieve verwerking wordt echter steeds complexer. En dat is precies mijn uitdaging.’

Verstand van afval
De kracht van beide e-commerce bedrijven ligt volgens Rob in het feit dat er snel en adequaat gehandeld kan worden en dat er een bijzonder goed functionerende klantenservice is waar mensen werken die allemaal ècht verstand hebben van afval. Daardoor kan er een uitstekende service verleend worden.

Daarnaast noemt hij het feit dat beide bedrijven op het juiste moment zijn ingestapt. Waar tegenwoordig volop subsidies te krijgen zijn voor innovatie op afvalgebied, was dat destijds niet aan de orde. Beide bedrijven zijn op eigen kracht en met eigen investeringen opgericht.

Slimme marketing en naamsbekendheid
De rolcontainers die MKB-afval in heel Nederland neerzet, zijn zeer herkenbaar. Rob noemt het ‘mobiele reclamezuiltjes’. Dat het werkt, bewijst de groeiende vraag naar hun diensten. Ze zijn bovendien dagelijks te horen op 538, Sky, Radio10 en Veronica en heel makkelijk vindbaar via Google.

Duurzaamheid
Rob zegt: ‘Je kunt natuurlijk geen afvalinzamelaar en -verwerker zijn, zonder zelf te participeren in projecten op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijf is zelf ook zeer duurzaam. Het bedrijfswagenpark is bijvoorbeeld voor een groot deel elektrisch en er staan twee windmolens op het terrein die voldoende energie genereren om niet alleen het kantoor te voorzien, maar ook een aantal werkplaatsen.

Partner
MKB Afval is een partner van MKB Belangen. Via MKB Belangen kunt u rekenen op nóg voordeliger tarieven. Klik HIER voor meer informatie.