Ondernemersverhalen

Ondernemersverhaal – The Media MANsion is het kenniscentrum van de gay doelgroep4 min lezen

Door: 10 augustus 2017 Geen Reacties

Wat jaren geleden startte als het maken van een tijdschrift met twee vrienden is inmiddels uitgelopen op een serieus mediabedrijf met tien medewerkers. Media MANsion, op dit moment de grootste uitgever op het vlak van on- en offline media voor de gay doelgroep. Edwin Reinerie, directeur van Media MANsion en hoofdredacteur van het tijdschrift Winq: “We zijn geen COC, wij zijn een commercieel bedrijf en kijken naar de interesses van onze doelgroep. Of dat nu vrije tijd of op vakantie gaan is, trouwen, samenwonen of muziek, we publiceren over onderwerpen die onze doelgroep echt wil lezen en benaderen deze met een eigen visie. Daarin zijn we zakelijk succesvol.”  

Abonneebestand

Het begon allemaal bij het homo-tijdschrift SQueeze, na de serieuzere Gaykrant een van de eerste tijdschriften dat zich niet richtte op homo-emancipatie maar op lifestyle. “Ik was toen hoofdredacteur van SQueeze dat bij de NTG, de uitgeverij van Erik de Vlieger, werd uitgegeven. De zaken gingen slecht, het was middenin de crisis en ik stapte op als hoofdredacteur. Na een serieuze poging SQueeze te kopen, een poging die mislukte vanwege het hoge bedrag, begon mijn eigen magazine, Winq. Een jaar later kreeg ik de kans alsnog SQueeze te kopen. Dat deed ik niet. Wat kocht ik het abonneebestand – abonnees die voorheen SQueeze in de bus kregen verrasten we voortaan met Winq op de deurmat. We zouden wel zien hoeveel mensen abonnee zouden blijven en dat was eigenlijk iedereen wel.”

 

12 jaar en 83 edities

De start van Winq pakt goed uit, het tijdschrift gaat dit jaar zijn 12de jaar in met een 83ste editie en is sinds oktober vorig jaar ondergebracht bij uitgeverij Media MANsion. Edwin: “Media MANsion werd een feit doordat Winq met Gay Group fuseerde. Op dat moment trad er ook een derde partij toe als (anonieme) aandeelhouder en had ik ineens twee partners. Momenteel geven we Winq Nederland uit in print en online en haalden begin van het jaar ook het grootse gay magazine ter wereld naar Nederland, Attitude. Daarnaast wordt Winq onder licentie uitgegeven in de UK door een eigen redactie die eigen content maakt en zich in Londen bevindt.”

 

Apartheid

“Ik krijg vaak de vraag waarom er nog apart gecommuniceerd moet worden met de gay-doelgroep. We zeggen allemaal dat hetero’s en homo’s geïntegreerd zijn, maar dat is natuurlijk niet echt zo. Ik zeg dan ‘wij zijn geen COC, wij zijn een commercieel bedrijf.’ Je kunt ons zien als een echt kenniscentrum. Wij kijken naar belangen en interesses van een groep en maken daar online en offline content voor. Het grote verschil met L’Homo, het tijdschrift van de uitgevers van Linda magazine, is dat wij niet schrijven over, maar vóór homosekuele mannen. Wij belichten specifieke onderwerpen voor onze doelgroep. Wij zetten geen homo in ons blad om het enkele feit dat hij van de mannen is en snijden geen gay onderwerp aan omdat het moet. Veel homothema’s behandelen wij niet  omdat homo’s er simpelweg niet in geïnteresseerd zijn. We werken niet voor een ‘special interest groep’, maar voor een ‘special audience’. Homo zijn is namelijk geen interessegebied maar een geaardheid. We richten ons met onze media op identiteit. We brengen veelal onderwerpen die we zelf uitzoeken en benaderen vanuit onze deskundigheid. Daarom is de band met onze lezers zo sterk. We merken dat ook aan de feedback die we krijgen van onze lezers en de respons op onze social mediakanalen.”  

 

Durven adverteren

“We zijn blij dat Nederlandse adverteerders ruimschoots in Winq adverteren. In Duitsland is dat bijvoorbeeld veel lastiger om over Frankrijk of verder van huis nog maar te zwijgen. In Nederland zijn we met kop en schouders de grootste en belangrijkste partij om met de gay doelgroep te communiceren. Media MANsion is een van de grootste gay mediabedrijven ter wereld, wat voor zo’n klein landje toch best bijzonder is.”

 

De toekomst

“Het medialandschap verandert heel snel. Dat houdt in dat het voor media op dit moment moeilijk is om heel ver vooruit te kijken. Wij zetten in op cross mediale advertentiecampagnes en zijn dat ook aan het uitbouwen. We zien dat dit aanslaat bij adverteerders. Aan de publiekzijde zijn we bezig een groter en breder publiek met onze media aan te spreken. Dat hoeven niet per definitie homo’s in Nederland te zijn, maar kunnen ook vrouwen zijn of gays in het buitenland.”  

Sterk team bij Media MANsion

Media MANsion kreeg de kans om een paar dagen op Ibiza aan teambuilding te doen. Aan die kans hebben wij vorige week inhoud gegeven – van woensdag tot zondag vertrokken wij: we were going to Ibiza! Nu zijn we bij de MANsion al een sterk team; we gaan voor elkaar door het vuur en kennen elkaar ook allemaal goed. Toch zijn wij in escape rooms geweest (as you do), hebben plenaire sessies gehouden over de toekomst van de Media MANsion en natuurlijk hebben we gezamenlijk trainingen gedaan. In een van de trainingen gingen we onder meer dieper in op het persoonlijke leven van alle collega's, waarbij enkele persoonlijke ontboezemingen de groep alleen nog maar hechter hebben gemaakt.