Ondernemersverhalen

Ondernemersverhalen: We doen dit uit passie, en met een groot hart voor de stad en haar inwoners3 min lezen

Door: 16 februari 2017 Geen Reacties

Alweer bijna vier jaar geleden begonnen Matthijs Rorije en Rob van der Gaag een nieuwe lokale TV-zender: PopUpTv. Het idee was om op een laagdrempelige manier nieuws te brengen over de stad, mensen met een goed initiatief een platform te geven en daardoor mensen meer betrokken te maken bij het reilen en zeilen van de stad. ‘Wanneer je weet wat er in je omgeving gebeurt en hoeveel moeite mensen doen om op allerlei manieren verbeteringen door te voeren, krijg je vanzelf meer waardering voor je eigen stad.’

Laag zelfbeeld

‘Schiedam is een stad met een laag zelfbeeld, terwijl het juist in veel opzichten een prachtige stad is met veel mogelijkheden. Door juist structureel de positieve dingen in beeld te brengen en te helpen minder positieve zaken aan de kaak te stellen en zelfs op te lossen, draag je bij aan een betere stad met tevredener inwoners. Dat klinkt heel idealistisch, maar daar was het ons in eerste instantie om begonnen.’

Vooruitstrevend en laagdrempelig

Matthijs heeft al jarenlang zijn eigen audiovisueel- en multimediabedrijf ‘Dubbelklik’ en Rob zijn multimedia en productiebedrijf ‘Duidelijk in beeld’. Uit onvrede met de weinig productieve en slecht bekeken lokale TV-zender, wilden ze in eerste instantie laten zien hoe het óók zou kunnen. Ze sloegen de handen ineen en PopUpTv was geboren. Voor lokale TV een uiterst vooruitstrevend concept. Alle uitzendingen zijn via internet te volgen en meerdere keren per week worden er live-producties gemaakt, vaak zelfs vanaf locatie. De social media worden daarbij steeds volop ingezet.

Cross Media Award

Hun vooruitstrevendheid bleef niet onopgemerkt. Verleden jaar werden ze, samen met Linda en Het Parool genomineerd voor de prestigieuze Cross Media Award. Het verspreidingsgebied beperkt zich inmiddels niet meer tot Schiedam en producties worden zonder uitzondering vele duizenden keren bekeken. Natuurlijk zijn Matthijs en Rob trots op dit resultaat. En op hun vrijwilligers en stagiaires!

Waar leef je dan van?

‘Wat is het verdienmodel? Dat wordt vaak gevraagd. Daar hebben we ook erg naar moeten zoeken. Want gratis kun je 24 uur per dag producties maken. Maar we merken dat ook bedrijven en instellingen die een boodschap te verkondigen hebben, steeds vaker bij ons aankloppen. Er is natuurlijk ook van alles mogelijk. Als je als bedrijf, of met je product een programma wilt ondersteunen of zelfs adopteren, dan kan dat. Je kunt ons trouwens ook inzetten voor het maken van bedrijfsfilms of commercials. Met de garantie dat er door een groeiend publiek naar gekeken wordt.’

En de toekomst?

‘De tendens is dat steeds meer TV gekeken wordt via internet. En niet meer via de reguliere kanalen, waar je afhankelijk bent van een programma-aanbod. Mensen willen TV kijken wanneer het hun uitkomt en dan willen ze exact kunnen zien waar ze op dat moment zin in hebben. De tijd dat het zenderaanbod bepaalde waar de kijker naar keek, is voorgoed voorbij. Kijken ‘On demand’ heet dat. En daar sluit ons concept naadloos bij aan. We lopen voorop en dat willen we blijven doen. Daardoor kunnen we trouwens ook verhoudingsgewijs met relatief weinig middelen, hele goede kwaliteit bieden.’

‘We zijn hard op weg uit te groeien tot een regionale speler. Verschillende interlokale samenwerkingsverbanden zorgen voor nog meer kruisbestuiving en inspiratie. Soms is het even doorbijten, maar vaak hebben we er enorm veel voldoening van als we weer iets onmogelijks bereikt hebben.’

Like and share en win een banner!

Natuurlijk valt er deze week weer iets te winnen. Stelt u zich voor, uw bedrijf, drie weken lang op de drukbezochte website van PopUpTv geadverteerd, ter waarde van 60 euro! Dat is een prachtige prijs!

Om daarvoor in aanmerking te komen geeft u een vind-ik-leuk op dit bericht en deelt het daarna op uw eigen facebookpagina. U kunt ook het zekere voor het onzekere nemen en gewoon contact opnemen met PopUpTv. Dan kunt u zelf, tegen betaling uiteraard, zo’n banner reserveren.

Kijk op popuptv.nl