Persberichten

Persbericht: VVD verliest helft stemmen ondernemers, PVV grootste partij in peiling van MKB Belangen2 min lezen

Door: 1 maart 2017 Geen Reacties

Zo kort voor de verkiezingen deed MKB Belangen een peiling naar het stemgedrag onder ruim 3300 ondernemers. Met 25 procent van de stemmen komt de PVV als grote winnaar uit de bus. De VVD is het vertrouwen van de ondernemers definitief verloren. Waar in 2012 nog 44 procent aangaf op de partij van minister-president Mark Rutte te stemmen, is dat in de huidige peiling van MKB Belangen nog maar 23 procent.

VVD verliest helft stemmen ondernemers

Afgelopen september deed MKB Belangen al een groot onderzoek naar het stemgedrag van ondernemers. Ten opzichte van de peiling in september heeft de PVV van Geert Wilders nóg meer terrein gewonnen. In september koos 16,1 procent voor deze partij, nu is dat een opmerkelijke 25 procent. Toch heeft ook de VVD in het afgelopen halfjaar weer wat winst behaald. Waar zij in september nog bleven steken op 16,7 procent, staan ze nu op 23 procent van de stemmen. Niettemin verliest de VVD de helft van de stemmen onder de ondernemers ten opzichte van 2012. Van de verloren VVD-stemmers gaat ruim 50 procent naar de PVV; 20 procent geeft aan over te stappen naar het CDA.

“De keuze voor de PVV is op z’n minst opmerkelijk te noemen”, aldus Adrienne van Veen van MKB Belangen. “Deze partij heeft namelijk helemaal niets in haar programma opgenomen over ondernemerschap. We zien in de peilingen terug dat veel ondernemers vanuit privébelang, al dan niet in combinatie met het belang van het bedrijf, een keus maken voor de partij waar ze op stemmen.”

Regeldruk blijft aanhouden

Bij het aantreden in 2012 beloofde de regering het leven van de ondernemer ‘simpeler’ te maken, onder meer door wetten te vereenvoudigen. Voorbeelden zijn het ontslagrecht en, meer recentelijk, de vervanging van de VAR door de wet DBA. Ondernemers blijven ontevreden over de regeldruk, blijkt uit de vele reacties. Meer dan 40 procent heeft de regeldruk zien toenemen en 42 procent geeft aan dat deze gelijk is gebleven. Dit was in de peilingen van september nog een verdeling van respectievelijk 50 en 33 procent.

Opvallend is dat Mark Rutte in september nog net een 6 kreeg voor zijn optreden als premier, en in de huidige peilingen wordt beoordeeld met een 7. Het kabinet kwam niet verder dan een 4,1 en wordt nu beoordeeld met een 6. “Je zou dus kunnen stellen dat de ondernemers, door bijvoorbeeld meer duidelijkheid rondom de wet DBA en het significant aantrekken van de economie, in het afgelopen halfjaar iets positiever zijn gestemd over wat het kabinet voor het bedrijfsleven gedaan heeft”, aldus Adrienne van Veen.

Begin februari organiseerde MKB Belangen een verkiezingsdebat voor het klein MKB. Na afloop werden de politici van o.a. ChristenUnie, SP en D66 gevraagd naar hun reactie. Deze reacties zijn terug te vinden op het YouTube-kanaal van MKB Belangen.

Ga naar het YouTube-kanaal van MKB Belangen