Specialist

5 tips hoe je een goede boekhouder of accountant kiest3 min lezen

By 26 maart 2019 No Comments

Veel ondernemers vragen zich af of ze nog wel bij de juiste dienstverlener zitten. Sommigen moeten overal zelf om vragen of krijgen niet de aandacht die ze eigenlijk willen. Anderen hebben te weinig inzicht in hun eigen administratie, vinden dat alles te lang duurt of dat het te duur is. Hoe kies je een goede boekhouder of accountant? En als je wilt overstappen naar een andere, hoe pak je dat aan?

Boekhouding is jouw eigendom

Tip 1: Wees niet bang dat jouw huidige boekhouder, accountant of fiscalist niet zal meewerken.

Jouw originele financiële administratie is sowieso jouw eigendom. Die mag jouw boekhouder of accountant niet bij zich houden. Een boekhouder kan wel moeilijk doen als jij nog niet alle rekeningen hebt betaald. Dat heet het retentierecht. Maar dat geldt alleen voor de stukken die de accountant voor jou heeft gemaakt, bijvoorbeeld de jaarrekening.

Iets anders is het dossier dat de accountant voor zichzelf aanlegt. Dat kan kopieën uit jouw administratie, zijn aantekeningen en adviezen bevatten. Bij een overdracht wordt dit meestal met de nieuwe accountant gedeeld, maar dat zijn accountants niet verplicht. Het adviesdossier wordt vaak niet gedeeld.

Kom je er samen niet uit, dan kun je als laatste redmiddel een tuchtzaak tegen jouw AA/RA accountant starten.

Wat zoek je in een boekhouder of accountant?

Tip 2: Maak een wensenlijst.

Bedenk vooraf bij welke zaken een boekhouder of accountant je moet kunnen helpen. Een paar vragen waar je over na kunt denken, zijn:

  • wil je 24/7 toegang tot jouw administratie
  • zijn er bijzondere vraagstukken waar je (nu of in de toekomst) ondersteuning en advies over wil hebben, denk bijvoorbeeld aan:
    • investeringen
    • deelname in andere ondernemingen
    • kredietfaciliteiten, financieringsvraagstukken
    • subsidies
    • personele kwesties
    • internationaal zakendoen (in EU en daarbuiten)
    • bedrijfsoverdracht, bedrijfswaardering of estate-planning
  • wat wil jij zelf blijven doen in de financiële en salarisadministratie
  • is een accountantsverklaring (controle-, beoordeling- of samenstellingsverklaring) op de jaarrekening voor jou belangrijk, bijvoorbeeld vanwege de omvang van de organisatie of vanwege een subsidieaanvraag / -afrekening, een kredietverstrekking of een verzekeringskwestie
  • wat vind jij een redelijke prijs voor de dienstverlening

Ik noem met opzet niet ‘de locatie van de dienstverlener. Moderne dienstverleners werken voor 99% online en met Skype, Whatsapp of Facetime is de noodzaak om een accountant bij jou in de buurt te hebben praktisch verdwenen. Maar het is natuurlijk aan jou of je dit belangrijk vindt of niet.

Alleen salarisadministratie

Ben je alleen op zoek naar een dienstverlener die jouw personeelsadministratie of salarisadministratie voor je doet?

Tip 3: Lees dan mijn blog ‘de salarisadministratie uitbesteden of zelf doen‘.

En wil je gelijk iemand inschakelen, dan vind je op deze pagina meer informatie over de dienstverleners.

Welk kantoor kies je?

Tip 4: Er zijn verschillen tussen grote en kleinere kantoren. 

Het voordeel van een groot kantoor (met meer dan 50 medewerkers) is dat zij meestal over alle dienstverlening beschikken die je nodig hebt. Ook hebben zij nagenoeg allemaal al de overstap gemaakt naar digitale dienstverlening. Het nadeel is dat hier vaak een prijskaartje aan hangt. Ook hoor ik regelmatig dat je als kleine ondernemer vaak ondersneeuwt door het grote aantal klanten dat ze hebben.

Kleine kantoren hebben het voordeel dat het prijskaartje beduidend lager uitvalt én dat ze je persoonlijk kunnen helpen. Het nadeel is dat ze niet altijd specialistische kennis in huis hebben, waardoor ze je niet goed in de breedte kunnen bedienen.

Tip 5: Verdiep je eens in samenwerkingsverbanden tussen kleinere kantoren en specialistische adviseurs.

Zij combineren namelijk de voordelen van grote en kleine kantoren. Het Masters netwerk is een voorbeeld van zo’n samenwerkingsverband. Bij ons staat een brede dienstverlening, persoonlijke aanpak en aantrekkelijke prijsstelling centraal.

Wil je meer weten? In onze kennisbank vind je uiteenlopende informatie over het ondernemerschap. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Het Masters netwerk is dé specialist op het gebied van online ondersteuning van MKB-ondernemers op financieel, fiscaal en personeel gebied.

Geschreven door: Jos Achterberg, Masters netwerk

Leave a Reply