Specialist

April: de maand van de belastingstress3 min lezen

Door: 10 april 2017 Geen Reacties

Elk jaar neem je je begin mei als zelfstandige voor het volgend jaar beter beslagen ten ijs te komen en niet te wachten tot het laatste moment. Belastingstress is makkelijk te voorkomen, dat weet elke ondernemer. En toch is het ieder jaar in april steevast hetzelfde liedje.

Jaaropgave én btw kwartaalopgave

Kent u dat? Uw accountant wil graag uw administratie, want dan kan de jaaropgave gemaakt worden. Maar u weet zeker dat u nog een aantal bonnetjes moet invoeren. Die van de extra getankte benzine, toen u uw tankpasje vergeten was bijvoorbeeld. Of die van de toner voor uw printer, die u even uit uw achterzak zou betalen, maar die uiteindelijk best veel bleek te kosten. Om maar niet te spreken over de digitale facturen die u toch even moet printen, omdat uw accountant graag een map wil zien.

Kortom, voordat u uw spullen helder en overzichtelijk en vooral compleet heeft, is het alweer halverwege april. Uw accountant is inmiddels razend, want u bent niet de enige klant die zijn administratie niet dagelijks bijhoudt. En wat gebeurt er uiteindelijk? Juist, er wordt uitstel aangevraagd. ‘Ah, lekker,’ denkt u en leunt opgelucht achterover. 

Oeps!

Maar dan dringt tot u door dat ook de btw-aangifte nog gedaan moet worden. En dat moet wèl voor 30 april, want anders heeft u meteen een boete te pakken.

En als er iets is waar we als ondernemer allergisch voor zijn is het boetes opgelegd krijgen door de belastingdienst die je zelf heel eenvoudig had kunnen voorkomen. Gewoon door op tijd te zijn met de aangifte. 

Nu worden ook de bonnen van afgelopen kwartaal stuk voor stuk omgedraaid. Alle abonnementen worden gecheckt en de extra kosten van alle jaaropgaves (bank, energie, enz.) bekeken.
 Na een dagje rekenen komt u tot de conclusie dat u flink moet betalen. Dat is een goed teken, zegt iedereen altijd. Dat betekent dat uw omzet goed was. Maar was uw omzet ècht zó goed? U moet wel érg veel btw betalen… Zorgvuldig rekent u alles nog een keer na, omdat u denkt dat u beslist fouten gemaakt heeft in uw berekening.

Maar nee, u blijkt er toch niet naast te zitten. U moet inderdaad ècht veel belasting afdragen. Aan de ene kant bent u blij verrast en ook trots, maar aan de andere kant heeft u geen idee waar u het geld vandaan moet halen…

Herkenbaar?

Natuurlijk is dat herkenbaar, want als ondernemer doet u het liefst dat waar u goed in bent, namelijk ondernemen. En als het ‘zaken doen’ goed gaat, dan vraagt dat uw constante aandacht. U wilt uw product of dienst steeds blijven verbeteren. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat u dan niet telkens opnieuw in dezelfde administratieve val trapt?

Het antwoord is natuurlijk allang bekend: Plan elke week een half uur in om uw administratie bij te werken, uw bonnen in te voeren en uw overzichten bij te werken. Zodoende blijft u op de hoogte van de actuele stand van zaken en staat u niet telkens voor vervelende verrassingen. U voorkomt daarmee ongezonde belastingstress en u kunt de dagen die u anders nagelbijtend doorbrengt omdat u zit te zwoegen op uw administratie, nuttig besteden. Aan ondernemen bijvoorbeeld!

Probeer gratis Stuurjerekening.nl

Door uw administratie niet langer in Word of Excel te doen maar in een online tool zoals Stuurjerekening kun je het verzamelen van de benodigde gegevens voor de boekhouden bovendien een stuk eenvoudiger maken. Met enkele klikken heeft u direct all benodigde gegevens omtrent uw verkoopfacturen beschikbaar. Probeer Stuurjerekening nu de eerste 30 dagen gratis. Komt u er niet uit of is het een grote overstap vanaf uw huidige werkwijze? Via de instelhulp kunt u telefonisch begeleid worden bij het aanmaken van uw account en het maken van uw eerste factuur!

Bekijk stuurjerekening.nl