Specialist

De Specialist – Hoe maak je je bedrijf nóg vitaler!2 min lezen

Door: 17 mei 2017 Geen Reacties

Het is een bekend feit dat de meeste ondernemers en hun medewerkers enorm hard werken. Er moet aanhoudend gepresteerd worden en dat is topsport. Dat kun je alleen blijven volhouden als je topfit bent. Anders gezegd: Gezonde mensen presteren aanzienlijk beter, dus is het zaak daaraan te werken.

De economie loopt op rolletjes, de werkloosheid loopt steeds verder terug. Het vitaliseren van de werkvloer is de volgende logische stap in de ontwikkeling van personeelsbeleid. Maar hoe pak je dat aan? Hier volgen vijf tips van adviesbureau It’s my life.

Het mes snijdt aan twee kanten
Mensen die begrijpen dat een verbetering van hun gezondheid niet alleen gunstig is voor het bedrijf, maar vooral ook voor hun zelf, zijn makkelijk enthousiast te krijgen. Hou daar rekening mee bij het uiteenzetten van het plan. Praat bijvoorbeeld over ‘kwaliteit van leven’ in plaats van ‘duurzame inzetbaarheid’.

Ontwikkel eerst een visie
Ga op zoek naar wat bij jouw bedrijf past en wees kritisch. Op een gegeven moment vindt men het belangrijk om iets te doen en dan komen er allemaal ideeën. Zonder duidelijk (gezamenlijk) doel voor ogen, is de kans groot dat er in wilde weg van alles georganiseerd wordt. Als het eerste enthousiasme is verdwenen is de kans groot dat het initiatief verwatert.

Iedereen zijn individuele verbeterplan
De normen waar we voortdurend via de media mee doodgegooid worden, kunnen heel ontmoedigend werken. Bij veel mensen ontstaat het gevoel dat het verplicht is om aan die norm te voldoen. En als je ver verwijderd bent van de norm, werkt dat heel verlammend. Waar het om gaat is dat je je inzet om een beter versie van jezelf te worden. En iedereen heeft een ander vertrekpunt. Als je nooit beweegt, is het al heel goed als je wat vaker traploopt en een keer een appel eet.

Maak keuzes die passen bij je bedrijf
Heb je een heel innovatief bedrijf, kies dan voor een vernieuwende aanpak. Is één van de kernwaarden van je bedrijf ‘vertrouwen’, geef dan medewerkers een eigen budget. Je aanpak moet passen bij je bedrijfsvoering. Als je een competitief ingesteld bedrijf bent, moet je niet met een grijze-wollen-sokkenprogramma binnenkomen.

Ga gewoon beginnen
Zet gewoon dat eerste kleine stapje en laat het organisch groeien. Een bedrijf dat eerst beleidsplannen gaat opstellen, met grote teams en grote budgetten, kan vastlopen in de organisatie, zonder dat er uiteindelijk daadwerkelijk iets verandert. Ga gewoon met een klein groepje enthousiaste mensen aan de slag. In de praktijk merk je vanzelf wat succesvol is en wat niet.

http://www.itsmylife24.nl/